loading...

Dewan Rakyat Ditangguh, 13 RUU Diluluskan

KUALA LUMPUR — Persidangan Dewan Rakyat bagi mesyuarat ketiga penggal kelima Parlimen ke-13 ditangguhkan hari ini selepas bersidang selama 25 hari dan meluluskan 13 Rang Undang-Undang (RUU).

Banyak pihak menjangkakan bahawa persidangan kali ini adalah yang terakhir sebelum Parlimen dibubarkan bagi memberi laluan kepada Pilihanraya Umum ke-14 (PRU14) yang akan diadakan selewat-lewatnya pada Jun depan.

Penangguhan sidang mesyuarat itu dibuat selepas RUU Timbang Tara (Pindaan) 2017, yang dibentangkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said, diluluskan dengan undian suara majoriti.

Antara yang utama ialah RUU Perbekalan 2018 dan RUU Dadah Berbahaya (Pindaan) 2017 selain RUU Sistem Insurans Pekerjaan 2017 yang memperuntukkan supaya satu sistem insurans disediakan bagi membantu pekerja yang kehilangan pekerjaan dengan faedah bantuan kewangan.

Turut diluluskan ialah RUU Kewangan (No. 2) 2017, RUU Cukai Pendapatan (Pindaan) 2017, RUU Cukai Aktiviti Perniagaan Labuan (Pindaan) (No.2) 2017 dan RUU Kemudahan dan Perkhidmatan Jagaan Kesihatan Warga Emas Swasta 2017.

Selebihnya, adalah RUU bagi melakukan pindaan kepada akta sedia ada termasuk RUU Pusat Jagaan (Pindaan) 2017, RUU Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Pindaan) 2017, RUU Industri Pelancongan (Pindaan) 2017, dan RUU Timbang Tara (Pindaan) 2017.

RUU Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Pindaan) 2017 juga telah diluluskan bagi membolehkan Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (MAVCOM) mengenakan penalti kewangan serta memungut caj ke atas penumpang di lapangan terbang bagi perkhidmatan pengawal seliaan.

Selain itu, kelulusan RUU Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) (Pindaan) 2017 juga untuk penubuhan pasukan Sukarelawan Maritim Malaysia bagi membolehkan tindakan pantas diambil sekiranya berlaku sesuatu musibah. – BERNAMA

Loading...

Previous
Next Post »
loading...