loading...

Teruskan Perjuangan Tanpa Pas

SHAH ALAM – Blok pembangkang yang dinaungi oleh Bersatu dan Pakatan Harapan perlu meneruskan perjuangan mereka walaupun tanpa Pas.

 

Penganalisis politik dari Universiti Utara Malaysia, Prof Dr Mohd Aizuddin Mohd Sani berkata, tiada guna mereka menunggu Pas jika parti Islam itu tidak mahu bekerjasama.

 

“Buat apa tunggu lagi? Setiap parti mempunyai matlamat perjuangan masing-masing. Pembangkang (Pakatan Harapan-Bersatu) boleh ‘move on’,” katanya kepada Sinar Harian.

 

Menurutnya, pembangkang seharusnya tidak bergantung kepada Pas walaupun dilihat lebih baik kesemua blok pembangkang bekerjasama.

 

“Bagaimana pun ia bergantung kepada Bersatu dan Pakatan Harapan untuk membentuk serta menentukan gabungan tersebut,” katanya.

 

Beliau berkata, pembangkang berdepan dengan masalah pecahan undi sekiranya berlaku pertembungan kerusi tiga penjuru pada PRU akan datang.

 

“Ini terbukti pada PRK Sg Besar yang lalu. Pas telah memecahkan undi pembangkang,” katanya.

 

Sebelum ini, Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dilaporkan berkata parti itu masih belum mencapai kata putus terhadap kerjasama dengan Bersatu.

 

Menurutnya, Pas sedang meneliti kenyataan Pengerusi Bersatu, Tun Dr Mahathir Mohamad dan melihat sejauh mana ia mendatangkan keuntungan dan kerugian terhadap parti berkenaan.-Sinar



lagi info di : MALAYSIA TRENDING NOW
Previous
Next Post »
loading...