loading...

Singapura Kutuk Serangan Ke Atas Masjid Di Kanada

SINGAPURA – Singapura mengutuk sekeras-kerasnya serangan di Pusat Kebudayaan Islam Quebec City, Kanada ketika umat Islam menunaikan solat pada Ahad malam, mengakibatkan beberapa orang maut.

 

Kementerian Hal Ehwal Luar Singapura berkata serangan terhadap tempat beribadat tidak sepatutnya berlaku.

 

“Kami ingin menyampaikan ucapan takziah tidak terhingga kepada keluarga mereka yang kehilangan nyawa,” katanya dalam kenyataan semalam.

 

Menurut kementerian itu, pihaknya menghubungi 4 rakyat Singapura yang berdaftar di Quebec dan mendapati mereka berada dalam keadaan selamat.

 

“Setakat ini, kami tidak menerima sebarang laporan terdapat rakyat Singapura yang terjejas secara langsung atau cedera akibat kejadian itu,” katanya.

 

Menurut laporan, 6 orang terbunuh dan 8 cedera, manakala 39 jemaah lain yang berada di pusat itu, yang juga merupakan sebuah masjid, tidak mengalami sebarang kecederaan.

 

Perdana Menteri Kanada, Justin Trudeau mengutuk serangan itu, yang beliau sifatkan sebagai “serangan pengganas terhadap umat Islam”.

 

“Rakyat Kanada beragama Islam merupakan sebahagian penting daripada negara kami dan perbuatan tidak berperikemanusiaan itu tidak mempunyai tempat dalam masyarakat, bandar raya dan negara kami,” kata beliau dipetik satu laporan.



lagi info di : MALAYSIA TRENDING NOW
Previous
Next Post »
loading...