loading...

‘MCA, MIC Biadap!’ – Zamihan

KUALA LUMPUR – Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia (ASWAJA), Zamihan Mat Zain menyifatkan pemimpin komponen BN yang membantah cadangan menambah baik undang-undang syariah sebagai biadap.

 

Zamihan berkata, adalah tidak wajar MCA dan MIC mencampuri urusan hal ehwal agama Islam dan tiada alasan serta keperluan untuk parti bukan Islam membantah RUU tersebut.

 

“RUU terbabit adalah berhubung Mahkamah Syariah yang hanya dikuatkuasakan terhadap penganut agama Islam. Ia sedikitpun tidak melibatkan hak dan kepentingan mereka,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Menurutnya, pembentangan Rang Undang-Undang (RUU) Akta 355 Persendirian Untuk Meminda Akta 355 Bidang Kuasa Mahkamah Syariah (2016) oleh Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang wajar dihormati.

 

“Adalah menjadi harapan kami agar parti bukan Islam tidak mencampuri urusan dan hak umat Islam demi keharmonian beragama di negara ini.

 

“Pindaan RUU itu tidak mempunyai sebarang masalah dan kemudaratan kepada masyarakat negara ini,”katanya.

 

Tambahnya, pindaan itu juga selaras dengan usaha memartabatkan Mahkamah Syariah dan kedudukan Islam di Malaysia sebagai agama Persekutuan.-SuaraTV

 

Previous
Next Post »
loading...