loading...

Rumah Terbakar Dipercayai Angkara Khianat

KUALA LUMPUR – Berpantang maut sebelum ajal. Itu yang dapat digambarkan apabila enam sekeluarga terselamat apabila kediaman mereka di Taman Cheras Prima, Kajang dekat sini, terbakar awal pagi ini dipercayai akibat perbuatan khianat.

Dalam kejadian kira-kira 1.50 pagi itu, kesemua mereka yang sedang tidur sempat menyelamatkan diri melalui tingkap di aras dua rumah itu sebelum bomba tiba di lokasi kejadian.

Ketua Cawangan Pengurusan Operasi dan Balai Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor Alimaddia Bukri berkata bagaimanapun ketika cubaan menyelamatkan diri, seorang daripada anggota keluarga itu mengalami kecederaan di bahagian belakang badan.

“Mangsa yang cedera dikenali sebagai Ng Min Jin, 13, dan dihantar ke Hospital Kajang untuk menerima rawatan lanjut,” katanya ketika dihubungi, di sini, hari ini.

Lima lagi yang terselamat merupakan ibu bapa remaja itu, Ng Peng Cheoi, 49, dan Teng Chui Ai, 43, bersama tiga lagi anak mereka ​​​​​​iaitu Ng Min Jun,19, Ng Min Yun,16, dan Ng Min Xuan,14.

Alimaddia berkata pasukan bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat Kajang dan Pandan bergegas ke lokasi kejadian sebaik menerima panggilan 1.54 pagi dan kebakaran dapat dikawal kira-kira 2.13 pagi.

Menurutnya, kebakaran berkenaan memusnahkan hampir 80 peratus tingkat bawah rumah teres dua tingkat itu.

Ketua Polis Daerah Kajang ACP Ahmad Dzaffir Mohd Yussof berkata siasatan awal mendapati pintu rumah mangsa telah dikunci dari luar dengan mangga selain kenderaan jenis Nissan Frontier yang diletakkan di luar rumah turut diconteng dengan cat merah.

Katanya, polis masih menyiasat motif kejadian dan memburu individu terlibat dengan kebakaran berkenaan ke­rana melakukan khianat menggunakan api.

Sementara itu, Peng Cheoi berkata beliau berasa lega kerana semua anggota keluarganya terselamat dalam kejadian itu.

Katanya, beliau tersedar daripada tidur setelah terhidu bau asap dari ruang tamu di tingkat bawah rumahnya sebelum mengejutkan kesemua anggota keluarga yang lain.

“Nasib baik saya tidak keluar rumah pada malam itu, kalau keluar tidak tahu apa yang terjadi dengan mereka (keluarga). Saya tidak pernah menerima sebarang ugutan sebelum ini… anak saya yang cedera kini dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU),” katanya ketika dihubungi Bernama. – BERNAMA

Loading...

Previous
Next Post »
loading...