loading...

Peruntukan Bajet 2018 Tingkatkan Keupayaan ATM

KUALA LUMPUR Peruntukan RM14 bilion kepada Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dalam Bajet 2018 akan membantu mempertingkat keupayaan ATM dalam menjamin kedaulatan dan keselamatan termasuk di kawasan sempadan dan perairan negara.

Panglima ATM Jeneral Tan Sri Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor berkata peruntukan yang dicadangkan itu mencerminkan tugas yang digalas ATM dalam menajaga kedaulatan negara.

Beliau mengulas peruntukan itu yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ketika membentangkan bajet 2018 di Dewan Rakyat hari ini.

Dalam pada itu, Panglima Tentera Darat Jeneral Tan Sri Zulkiple Kassim berkata sebahagian daripada peruntukan itu akan digunakan untuk meningkat dan melengkapkan tahap keupayaan aset pasukan komando Grup Gerak Khas selain menambah pos kawalan sempadan Sabah dan Sarawak.

Panglima Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) Laksamana Tan Sri Ahmad Kamarulzaman Ahmad Badaruddin pula berkata peruntukan itu akan membolehkan TLDM meningkatkan keupayaan kapal tempur pesisir dengan persenjataan canggih.

“Ini tentunya akan meningkatkan aspek keselamatan maritim terutama di Selat Melaka, Laut China Selatan dan Laut Sulu,” katanya.

Sementara itu, Presiden Persatuan Veteran ATM (PVATM) Laksamana (B) Tan Sri Mohd Anwar Mohd Nor berkata pembinaan hospital khas untuk veteran ATM yang diumumkan Najib menunjukkan kerajaan tidak pernah lupa jasa golongan itu kepada negara.

Bagi pesara tentera, Arjunaidi Ariffin, 55, pembinaan hospital khas itu akan memberi banyak manfaat kepada golongan veteran yang amat memerlukan khidmat perubatan di samping membantu mengurangkan kos perbelanjaan. – BERNAMA

Loading...

Previous
Next Post »
loading...