loading...

STL 2019 : Pemain import , Membunuh atau Meningkatkan Kualiti Pemain Tempatan?

Nampaknya Sepaktakraw League (STL 2019) menambah rencah dengan kemasukan beberapa pemain import dari Thailand. Salah seorangnya adalah nama besar iaitu bekas pemain kebangsaan Thailand, Wirawut Nongkhai yang beraksi untuk pasukan Negeri Sembilan Anthlers. Kemasukan pemain-pemain ini memberikan satu impak berbeza bagi setiap pasukan yang bertanding dalam kancah STL pada tahun ini. Dilihat ada satu aura berbeza berbanding STL tahun lepas.

Pic From : https://ift.tt/2olvQgz

Dalam kemasukan pemain-pemain import ini pasti ada pro dan kontranya. Dari segi kualiti, ia pastinya akan memberikan saingan kepada pasukan-pasukan bertanding. Kita sedia maklum, pasukan Thailand merupakan gergasi sepak takraw. Kalau dilihat, kebanyakan pasukan menampilkan pemain import yang beraksi di posisi tekong untuk mendapatkan kemenangan melalui service ace mereka ini. Dalam itu, terdapat beberapa persoalan dari peminat sepaktakraw dimana adakah kemasukan pemain-pemain import ini mampu meningkatkan kualiti pemain tempatan atau membunuh bakat-bakat yang muncul di gelanggang ini.

Ligakampung.com sukar untuk memberikan pendapat mengenai situasi ini memandangkan ia masih baru lagi. Kalau dilihat pemain kebangsaan masih bermain seperti Meor yang beraksi untuk Perak Bison cuma yang lain belum dipastikan lagi. Apatah lagi dua pemain tekong utama kebangsaan iaitu Syahir Rosdi dan Zulkifli Razak telah digantung dari beraksi di kejohanan STL tahun ini. Pasti agak sukar untuk melihat impak pada pemain tekong lain.

Dari segi killer pula, nampaknya pasukan bertanding tak banyak ambil pemain import dan saingan pemain seperti Fazil Mustapha, Azlan Alias,  Norhafizi Razak , Afifudin serta Khairul Zaman masih terbuka. Mereka masih mempunyai peluang untuk beraksi manakala tiada pemain import di posisi feeder.

Jadi apa pendapat anda semua? Mungkin boleh berikan sedikit komen untuk dikongsikan..

Please follow and like us:

error0
Previous
Next Post »
loading...