loading...

Nak Cakap Maaf Pun Tak Pandai, Anak Takkan Tahu Kalau Kita Tak Ajar, Mak Ayah Wajib Buat 5 Perkara Ni!

Anak-anak kita sememangnya tanggungjawab kita. Salah didik dan asuh, anak menjadi seperti tiada panduan dalam hidupnya. Ketika anak-anak masih kecillah ibu bapa perlu mengajar pelbagai ilmu asas kehidupan supaya dapat menjadi anak yang bertanggungjawab dan menghormati orang lain.

Ilmu keibubapaan tidak datang sendiri, sentiasa perlu belajar dan mengajar demi menjadikan anak kita manusia yang lebih cemerlang. Menurut Dr Taufiq Razif, adab berkomunikasi adalah antara beberapa perkara yang ibu bapa perlu terapkan ketika anak-anak masih kecil. Sebelum anak-anak menjadi remaja, ilmu adab dan komunikasi ini sudah mampu dibawa anak-anak dengan sebaiknya.

5 Adab Berkomunikasi Yang Kita Kena Ajar Anak Kita Sebelum Remaja

1. Ajar anak MINTA IZIN kalau nak menggunakan atau pinjam barang orang lain.

2. Ajar anak MINTA MAAF ketika tersilap atau terbuat kesalahan secara sengaja ataupun tidak sengaja.

3. Ajar anak guna perkataan MINTA TOLONG jika nak minta sesuatu daripada orang lain.

4. Ajar anak ucap TERIMA KASIH dan berikan SENYUMAN kepada orang yang memberikan bantuan ataupun ketika mendapat pemberian daripada seseorang.

5. Ajar anak untuk gunakan seindah indah perkataan ketika bergaul dengan kawan kawannya kerana anak anak yang pandai memilih perkataan akan menjadi lebih hebat dan menyerlah dibandingkan anak anak yang bercakap sesuka hati tanpa sebarang tapisan.

14 TIPS MENGAJAR ADAB PADA ANAK
Menjaga adab seorang anak kecil sememangnya perlu. Ibu bapa boleh mengaplikasikan 10 tip ini di rumah ketika anak masih lagi kecil. Ayuh mulakannya. Tip yang dikongsikan oleh Sirap Limau ini boleh dijadikan panduan.

1. Sentiasa masuk rumah dengan salam dan ciuman. Cium anak-anak, cium isteri anda depan mereka. Ini akan beri satu sense of love and mercy pada anak-anak.

2. Jaga percakapan. Jangan pernah mengumpat jiran, atau sewaktu memandu, jangan mengutuk pemandu lain. Anak-anak anda dengar, hadam dan tiru percakapan anda. Hati-hati.

3. Bila call parents, bagi anak anda bercakap dengan mereka juga. Cucu kalau sembang dengan tok, memang lama. Sentiasa bawa mereka ziarah ibu bapa anda. Makin baik anda jaga ibu bapa anda, makin baik lah anak anda jaga anda nanti.

4. Bila hantar mereka ke sekolah, jangan asyik pasang Radio atau CD je. Tetapi, ceritakan pada mereka tentang diri anda. Zaman kecik-kecik anda dulu, zaman bercinta dan sebagainya. This will have a greater Impact -Trust Me!

5. Sikat rambut, gosok gigi, perpakaian kemas walaupun anda hanya duduk di rumah. Anak-anak perlu belajar bahawa berperwatakan kemas tiada kaitan dengan keluar rumah. Jadikan kemas itu personality mereka.

6. Kurangkan perkataan jangan atau tak boleh. Along, jangan buat itu, along jangan buat ini, along, itu tau boleh, ini tak boleh. Fokus pada benda yang mereka kena buat atau boleh buat. Ini akan tambah confidence mereka.

8. Minta maaf pada anak-anak kalau anda ada buat silap. Ini akan mengajar mereka untuk jadi humble dan polite.

9. .Tunjuk kan rasa hormat pada privacy anak-anak anda. Ini penting untuk self-esteem mereka.

10. Ajar mereka sunnah-sunnah gaya hidup Nabi Muhammad ï·º. Itu yang terbaik!

Previous
Next Post »
loading...