loading...

ISTAF bakal perkenal Liga Profesional

Persekutuan Sepak Takraw Antarabangsa (ISTAF) bakal memperkenalkan Liga Profesional Sepak Takraw (SPL) menjelang tahun 2020.
Menurut Setiausaha Agung ISTAF, Datuk Abdul Halim Kader, liga ini akan menyediakan platform terbaik untuk pemain sepak takraw bermain sekaligus memberi ruang untuk sukan ini menjadi bertaraf profesional.
Dengan wujudnya SPL, persaingan pemain lebih menarik sekaligus menonjolkan lagi sukan ini ke mata dunia. Ia juga sebagai salah satu usaha untuk memastikan sukan sepak takraw berada dalam acara Sukan Olimpik pada masa hadapan.

Menurut Abdul Halim, sukan sepak takraw berpotensi besar.
“Beberapa negara mempunyai liga sepak takraw mereka sendiri pada masa ini. Menerusi pengenalan ISTAF Super Series dari 2011 hingga 2014, saya dapat melihat penonton sepak takraw melonjak kepada 1.4 bilion orang daripada 715 juta pada 2012.

“Kelab mesti dimiliki oleh badan korporat, personaliti perniagaan dan pemimpin bersemangat. Segala-galanya daripada gaji, insurans, permit kerja dan pertukaran pemain perlu dilakukan secara profesional,” katanya.

Abdul Halim berkata perancangan awal adalah menganjurkan liga dalam dua bahagian, terdiri daripada pertandingan antara negara dan kelab, bertujuan menyediakan gaji lumayan kepada para pemain.

— BERNAMA

Cadangan ISTAF ini patut dipuji bagi meningkatkan martabat sukan sepak takraw itu sendiri. Kewujudan liga profesional membolehkan pemain-pemain meneruskan kerjaya mereka sebagai atlet secara sepenuh masa.
Kalau kita lihat pada masa kini, kebanyakan pemain adalah secara separuh masa dan mempunyai komitmen kerja mereka. Tidak semua majikan memberikan kebenaran kepada para pemain untuk beraksi dalam acara takraw ini.
Sekiranya terdapat liga yang lebih kompetitif sudah pasti banyak penaja akan tampil untuk memberikan sumbangan. Ini sekaligus menambahkan seri sukan ini di mata dunia.

Please follow and like us:

error0
Previous
Next Post »
loading...