loading...

Sanggup Biarkan Anak Memanjat Dalam Kereta Dari Pakaikan Car Seat. Kalau Tercampak, Lain Ceritanya!

Kerajaan telah melancarkan Kempen Penggunaan Kerusi Keselamatan Bayi Dalam Perjalanan tidak lama dahulu. Mendapat sokongan yang kuat dari kebanyakan ibu bapa. Masih ada yang tidak mengikut saranan dari kerajaan ini, sedangkan ia sangat penting untuk menjamin keselamatan anak-anak ketika dalam perjalanan menggunakan kenderaan. Banyak berita dan kes yang kita lihat di media social mahupun di televisyen yang melibatkan kemalangan maut bayi atau kanak-kanak akibat tidak dipakaikan car seat.

Artikel Menarik: [Belajar Hargai Anak Dengan ‘Sandwich Method’. Hasilnya Anak Jadi Superb!]

Banyak selebriti yang menujukkan sokongan dengan kempen yang dijalankan oelh kerajaan ini. Salah seorang daripadanya ialah pelakon dan ibu jelita, Anzalna Nasir. Dalam perkongsiannya melalui laman Instagram, dia memuat naik foto dia dan anaknya, Mohamad Eidrees di dalam kereta. Dalam foto itu dapat dilihat Anzalna meletakkan anaknya itu di dalam car seat. Turut mengiringi foto itu adalah kapsyen yang berbunyi:

As a new mum, I will always try my best to provide the best of everything for @mohamadeidrees Thank you mummy2 & semua orang yang selalu share tips & advice to me. Hari tu ada a few comments that advice I should install a rear-facing car seat for Eidrees since he’s only 3 months old. Tadaaa, macam mana okay tak? For all the parents out there, jangan lupa that safety should come first and make sure untuk guna car seat yang sesuai dengan berat dan tinggi anak okay?

#JomKlik

#panducermatsampaiselamat

#andamampumengubahnya

Kata Anzalna, sebagai seorang ibu, dia menginginkan yang terbaik untuk anaknya. Turut berterima kasih kepada pengikutnya yang sering berkongsi tip dan nasihat dengannya. Tambahnya lagi, dia ada beberapa DM yang mencadangkan supaya dia menggunakan car seat pandang hadapan untuk Eidress memandangkan anaknya masih kecil. Sempat menitipkan pesanan kepada ibu bapa untuk mengutamakan keselamatan serta menggunakan car seat yang sesuai mengikut berat dan tinggi si manja.

Artikel Menarik: [Sama-Sama Kahwin, Sama-Sama Pikul Tanggungjawab. Ibu Ayah Idola Anak-Anak]

Pa&Ma ingin sertakan tip melatih anak untuk duduk di dalam car seat seperti yang dikongsikan ibu kepada tiga orang anak, Masturah Abu Bakar.

Ada yang tanya, macam mana train anak dalam carseat? Nampak duduk elok je. Itu masa nampak elok la, masa menjerit tak nampak lagi. Haha

So tips nak pastikan anak duduk dalam carseat:

1) Pekakkan telinga

Lepas habis suara dia menangis, bila dah tekak tu perit sebab menjerit, nanti dia berhenti la tu. Lagi bagus bila dia terus tidur.

2) Keraskan hati

Jangan pulak bila dah tengok anak menjerit semacam, kita yang buka ambik dia dari carseat. Anak-anak atas setahun dah pandai manipulasi. Sekali kita dah buka, diorang akan buat strategi yang sama untuk kerah kita buka lagi. So keraskan hati ya.

3) Rasuah makanan sebab dengan makanan je dia orang duduk diam mengunyah

4) Kalau jalan jauh kena berhenti tiap 2 jam. Macam kita la orang dewasa lenguh-lenguh juga kan.

5) Kalau anak yang dah besar boleh bagi tengok video kemalangan dan kanak-kanak tercampak dari kereta. Mesti dia orang seram.

6) Anak yang masih kecil boleh bawa bercakap, atau menyanyi atau buat je lah apa-apa nak suruh dia diam.

Tip ini yang dipraktikkan sejak dari anak pertama dan semuanya jadi mudah bila anak faham. Walaupun diawalnya susah percayalah lama-kelamaan anak akan mahu dengan sendirinya.

Sumber: Anzalna Nasir

Previous
Next Post »
loading...