loading...

Jangan ‘Pukul Rata’ Semua Gay – Mujahid

KUALA LUMPUR: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof mendakwa tidak semua golongan gay dan transgender di negara ini terbabit dalam hubungan songsang.

Beliau berkata, masyarakat tidak boleh membuat kesimpulan berdasarkan rekod yang didedahkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

“Jangan ‘pukul rata’ kerana bilangan terbabit perlu diperincikan. Ada antara mereka yang mempunyai keinginan tapi tak buat hubungan songsang.

“Mana yang ada keinginan, kita cuba tangani dari awal dan bagi yang sudah terbabit, mereka sedar ia tidak betul dan kembali ke pangkal jalan.

“Tak bolehlah kata semua buat (hubungan songsang),” katanya ketika ditemui pemberita di Lobi Parlimen, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan JAKIM yang mendedahkan ada kira-kira 310,000 golongan gay tahun ini, berbanding 173,000 lima tahun lalu.

Isu berkenaan didedahkan menerusi seminar kesedaran mengenai lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) anjuran JAKIM di Pulau Pinang, hari ini.

Mujahid berkata, seminar berkenaan antara lain bertujuan memberi penerangan kepada orang ramai, sekali gus menangani isu terbabit secara proaktif.

“Kita tangani secara proaktif dan sesi penerangan yang dijalankan adalah langkah pencegahan awal, kawal dan memperbaiki permasalahan ini,” katanya.

Previous
Next Post »
loading...