loading...

Cungkil Minat Dan Bakat Anak Sejak Kecil, Mama Papa Kena Turut Serta Ya!

Setiap bulan atau minggu kita belikan mainan anak bukan saja-saja. Begitu juga bila kita hasilkan beberapa mainan DIY buat anak. Selain menguji minda dan motor otak mereka, benda-benda yang dimiliki anak mendorong untuk otak lebih berfikir.

Akan tetapi bukan itu sahaja kelebihannya. Selain mengasah motor anak, ia juga menjadikan anak lebih kreatif dalam berfikir. Dalam tak sedar, ada beberapa perkara aktiviti yang mampu mencungkil bakat dan minat anak kecil kita.

Pun begitu bakat dan kecenderungan anak kecil kita ni kita tidak akan nampak kalau kita belikan satu-satu benda dan serah pada anak bulat-bulat. Mama papa kenalah duduk sekali dan main bersama-sama.

Menurut Dr Norzila Zakaria, janganlah beli dan serahkan kepada mereka sahaja tetapi lakukanlah bersama. Bila mama papa faham dengan apa yang anak lakukan, pasti anak akan seronok untuk terus melakukannya.


Paling mudah mengasah bakat anak-anak adalah bila mereka semua mempunyai minat yang serupa. Saya jadikan contoh anak-anak saya.

Bila Kak Long beli set mewarna, Hafiz cemburu. Dia pun mahukan juga set warna air juga. Jangan lihat ini sebagai satu masalah tetapi pada satu sudut yang lain Hafiz sebenarnya juga minat melukis dan mewarna.

Saya belikan set warna yang murah untuk dia berlatih. Memang pada awalnya “entah apa-apa yang dia lukis”. Memanglah…mana ada yang terus sempurna. Setiap perkara bermula dengan yang pertama dan hasil yang pertama itu pasti yang paling rendah kualitinya.

Practice make perfect. Hari-hari Hafiz berlatih mewarna, memang semak lah rumah dengan kertas dan warna, tak larat lah mata nak memandang berbagai warna atas meja dan jubin lantai. Namun hasil akhirnya Hafiz kini memang sudah semakin pandai melukis dan mewarna. Syukur kepada Allah yang memberikan minat itu.

Sebagai ibu bapa jangan kita anggap anak kita tidak ada minat atau bakat, cari bakat mereka dan asahlah. Kadang-kadang memang benar kita tak nampak bakat anak kita, justeru itu cari apa yang dia suka ganggu dan rosakkan.

Kalau beli permainan atau basikal habis dia rosakkan, percayalah anak ini minat untuk menjadi pakar yang melibatkan teknikal atau alatan. Cuba carikan dia barang-barang yang boleh dibuka dan dipasang semula..pasti habis dikerjakannya. Silap-silap dia akan buat inovasi dari barang terpakai… who knows?

Sama juga seperti Humairah. Bila saya dan Hafiz sudah mula melukis menggunakan warna air, dia pun teringin mahu menghayun berus lukisan. Semalam Hafiz dapat hadiah set mewarna Koi, beli dari Lazada, maka dengan senang hati dia mewariskan set mewarna yang digunakan untuk kelas seni kepada adik-adiknya. 

Hari ini Humairah tidak mahu ke sekolah kerana dia tahu saya bercuti. Jadi untuk mengelakkan kebosanan dan mengganggu kerja-kerja saya, saya ajarkan teknik asas mewarna yang diajarkan kepada saya. Cepat dia belajar dan dalam 3 kali mewarna, tangannya sudah sangat lembut melayangkan berus lukisan. Lihatlah hasilnya.

Semua ini perlukan penglibatan ibu bapa. Jangan beli dan serahkan kepada mereka sahaja tetapi lakukanlah bersama. Bila kita ada minat yang sama atau faham dengan apa yang mereka suka lakukan, inshaAllah kita seronok untuk terus melakukan aktiviti bersama anak-anak.

Tinggalkan Komen

Previous
Next Post »
loading...