loading...

Siasat Dakwaan 
Soros Biaya Bersih – Zahid

KUALA LUMPUR – Maklumat yang mendakwa hartawan George Soros membiayai Bersih, Merdeka Center dan Malaysiakini perlu disiasat, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi.

 

 

Beliau berkata, perkara itu harus disiasat secara emperikal iaitu berdasarkan pemerhatian dan ujian saintifik.

 

 

“Soalnya bukan ‘siapa’ dibiayai dan ‘kenapa’. Apa yang harus di­tanya ialah penglibatan pihak luar terhadap politik negara.

 

 

“Ini kerana politik Malaysia mengikut acuan yang sesuai dengan politik negara kita. Tidak perlulah, jika benar melibatkan pihak luar apatah lagi pembia­yaan akti­viti politik sama ada menentang atau menyokong mana-mana orga­nisasi atau individu,” kata­nya, petik Bernama.

 

 

Menurut laporan media hari ini, satu kumpulan asing dipengerusikan hartawan George Soros membiayai beberapa orga­nisasi tempatan dalam program­nya mempengaruhi keputusan pilihan raya umum akan datang.

 

 

Ditanya mengenai gesaan beberapa pemimpin tempatan supaya siasatan dijalankan ke atas organisasi yang terlibat, Ahmad Zahid berkata, ia akan dilakukan sekiranya terdapat laporan polis.

 

 

“Biar laporan polis dilakukan. Kita juga akan lakukan tindakan sebagaimana saranan itu. Kita tidak tertakluk pada sebarang spekulasi atau saranan,” katanya.



lagi info di : MALAYSIA TRENDING NOW
Previous
Next Post »
loading...