loading...

Nik Abduh Persoal Bagaimana GST Boleh Selamatkan Negara

PETALING JAYA – Pas mempersoalkan kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kononnya perlaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) telah ‘menyelamatkan rakyat dan negara’.

 

Ketua Pemuda Pas, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz berkata, adalah tidak munasabah berkata demikian kerana pelaksanaan cukai itu sendiri membebankan rakyat.

 

“Kalau dia (Najib) kata isu GST ini berkat maknanya harga minyak kita jatuh itu berkatlah (merujuk kepada kejatuhan ekonomi negara).

 

“Bagaimana Perdana Menteri nak kata benda ini (GST) berkat sedangkan dari sudut agama jelas bahawa mengambil cukai daripada orang miskin adalah salah,” katanya, “semasa sesi soal jawab di majlis Hi-tea rakan media anjuran Pemuda Pas di restoran Puteri di Damansara.

 

Lantaran itu, Nik Abduh berkata Pas akan memastikan BN tewas pada pilihan raya akan datang.

 

“Kita (Pas ) tetap tolak GST, kita akan pastikan rakyat akan menolak BN kerana GST,” katanya.

 

Sebelum ini, Perdana Menteri berkata, berkat pelaksanaan GST kerajaan masih mampu menyediakan biasiswa untuk siswa dan kakitangan awam mempunyai kerja di kala kemelut ekonomi yang melanda.

 

Sementara itu, pelaksanaan GST pada 1 April 2015 lalu, mendapat bantahan banyak pihak, namun tetap diteruskan oleh pemerintahan Najib. – Sinar

Previous
Next Post »
loading...