loading...

Parol Khir Toyo Ikut Syarat Seperti Banduan Lain – Jabatan Penjara

KUALA LUMPUR – Pelepasan bekas Menteri Besar Selangor, Dr Mohamad Khir Toyo secara perintah parol pada Selasa adalah melalui syarat, proses serta pertimbangan sama seperti banduan lain, kata Ketua Pengarah Jabatan Penjara, Datuk Seri Zulkifli Omar.

 

Beliau berkata, sistem parol mula dilaksanakan oleh Jabatan Penjara pada Julai 2008 dengan tujuan utama agar banduan atau Orang Diparol dapat menjalani pemulihan berterusan di luar penjara bersama komuniti supaya proses asimilasi dan reintegrasi lebih sempurna dapat dicapai.

 

Tambahnya, semua banduan yang layak dari segi pencapaian pemulihannya, kesalahan dan tempoh pemenjaraan yang telah dilalui seperti ditetapkan Akta Penjara, akan dikemukakan laporan kepada Lembaga Parol untuk pertimbangan lanjut.

 

“Setelah dipertimbang dan diluluskan, perintah parol beserta syarat-syarat yang perlu dipatuhi Orang DiParol akan dikeluarkan oleh Lembaga Parol.

 

“Pelepasan secara perintah parol bermaksud Orang DiParol masih terikat dengan baki tempoh hukuman yang perlu dijalani serta syarat-syarat yang perlu dipatuhi dan ia bukan bermaksud pembebasan sepenuhnya.

 

“Melalui syarat, proses serta pertimbangan yang sama untuk semua banduan lain, Lembaga Parol telah memberi pelepasan secara Perintah Parol kepada Mohamad Khir Toyo mulai 29 Mac 2016,” kata Zulkifli dalam satu kenyataan pada Rabu.

 

SuaraTV pada Selasa melaporkan permohonan bekas menteri besar itu diluluskan oleh Lembaga Parol untuk menjalani baki hukuman tahanan di rumah, setelah menjalani enam bulan penjara

 

Zulkifli berkata, seramai 11,897 Orang Diparol telah selesai menjalani pelepasan secara perintah parol sejak 2008 sehingga 30 Mac 2016.

 

“Manakala jumlah semasa yang sedang menjalani perintah parol pada 30 Mac 2016 adalah seramai 543 orang,” katanya.

 

Dr Mohamad Khir, 50, sebelum ini disabitkan atas pertuduhan menyalahguna kuasa sebagai penjawat awam bagi memperoleh dua lot tanah dan sebuah banglo di Shah Alam bernilai RM6.5 juta pada harga RM3.5 juta pada 2007 untuk dirinya dan isteri.

 

Mahkamah Persekutuan pada 29 September tahun lalu mengekalkan sabitan dan hukuman 12 bulan penjara terhadapnya.

Previous
Next Post »
loading...