loading...

“Allahuakbar, Ada Bayi Tersepit Dan Kepala Dia Dah Lembik!” Kemalangan Ragut Nyawa Anak Yang Dipangku

Banyak kejadian yang berlaku yang melibatkan kemalangan dan bayi tercampak keluar dari kereta ataupun tersepit. Bayi yang berada dalam pangkuan ibu lebih mudah untuk tercampak berbanding bayi yang berada dalam car seat. Car seat boleh kurangkan risiko kematian bayi dan kanak-kanak.

Namun masih ramai yang kurang kesedaran tentang child car seat. Kebanyakkanya memberi alasan anak tak suka duduk dalam car seat dan ibu rasa lebih selamat bila anak dalam pangkuan mereka. Tapi bila berlakunya kemalangan, impak yang kuat boleh menyebabkan anak yang dipangku terlepas dari pelukan walau sekuat mana pun pelukan si ibu. Ikuti kisah ini untuk dijadikan pendoman semua.

Geng, aku ada cerita sikit, sebab aku rasa nak share pengalaman aku yg aku boleh katakan dlm hal ni, ini first time aku lalui benda camni. Jumaat lepas, aku ngn colleagues aku otw balik from terengganu sebab outstation kat sana, so lalu LPT la kan, time kat highway tu ada satu Honda CRV potong, pastu kami lek2 ja la.

Tiba dlm10saat camtu, kereta tu dah eksiden kat depan, kami x jadi saksi camana keta tu eksiden, sebab x perasaan, mcm ttba keta tu dah eksiden, fresh lagi eksiden tu, sampai ja kat situ nampak si ayah(driver) tgh keluarkan anak2 dia, which were 3 orang time tu, kereta  tu masa lalu kami nmpk dh remuk dh depan paling teruk area sebelah penumpang, kereta tu eksiden kat lane laju maksudnya belah kanan, maybe berpusing, sebab menghadap arah bertentangan arus, pastu kami stop la apa lagi.

Stop ja kereta aku terus cross jalan, lari p kat kereta tu, ya Allah teruk bhai, anak-anak kecik dah keluar, 3 orang semua, sebab depa duk belakang, blkng tak effect teruk, depan saja, pastu ada sorang, isteri driver kat tempat duduk sebelah driver, aku terus masuk dlm kereta tu..

Dengan bau asapnya lagi, panas lagi, aku masuk ikut pintu belakang, sebab pintu pintu depan dh remuk an, smbil dalam hati minta ‘jgn la meletup keta ni aku ada dlm ni lagi”, si isteri tak sedar, pengsan mungkin, aku try bersuara, ‘kak, kak, ckp sikit kak’ nak tgok dia sedaq ka x, ka dh xdak ka.

Muka dan kepala akak tu berdarah teruk dah, tapi dia x sedar diri, ttba… aku nampak something, ALLAHUAKBAR!! ada baby kecik, Allahu guys, baby kecik tu tersepit antara kawasan remuk dengan paha mak dia, kiranya kepala dia yg tersepit, aku kaku weyh, aku cam, alamakk..

Pastu si driver mai, ayah dia la, lepas dia tolong aku tarik budak kecik tu, ya rabbi, kepala dia lembik dah, pastu aku try pegang dada dia, kepala dh berdarah teruk, aku try pegang dada budak tu, alhamdulillah ada heartbeat lagi, aku cam, fuh lega, then ayah dia bawak tepi jln

Ayah dia try sedarkan budak kecik tu, kecik budak tu, aku rasa tak sampai setahun kot, or setahun lebih, pastu aku ngn sorang lagi brader yg kereta lain berenti gak, try keluarkan si mak, kami tarik kerusi dia ke belakang, alhamdulillah x tersepit kaki dia.. so

Kami dua angkat kakak tu p kat tepi sama dengan  tempat budak tu, kami baringkan dia sebelah anak dia, si ayah dok teriak, sedih beb, budak kecik tu tak sedarkan diri tapi dia dok try breathe, macam susah la nak bernafas, aku try pegang lagi dada budak tu, ada heartbeat lagi

Pastu baru ramai kereta berhenti, akak tu mula sedar, tapi x bergerak, dia just gerak-gerak tangan, so dia macam tak sedar la, ambulance dh call x sampai2 lagi, si ayah dok call2 inform maybe family yg lain, anak dia yang lagi 3 dok nangis, jerit, ibuuuu ibuu ibu, tapi….

Si budak kecil ni still x sedarkan diri lagi, aku duduk ja sebelah budak kecil tu, ambulance still x sampai lagi, argh mana ambulance ni! Budak tu makin susah bernafas, dok tersedak-sedak nak bernafas, then… makin lama makin slow dia bernafas, still tak sedar diri, pastu…

Pastu budak tu gone.. dah takda dah, menangis teruk ayah dia, aku pun tersebak sekali, depan mata aku, dia nazak pastu Allah cabut nyawa dia, pastu lepas sejam baru ambulance sampai, nurse cek2 apa semua, confirmkan kematian budak tu betul, baby tu dah xda dah, nurse tu talked to kakak tu, dia tanya “akak taw x apa jadi?’ akak tu cuma geleng kepala, maknanya dia tak taw anak kecik dia dah tak da dah, aku harap nanti dia sedar sepenuhnya, dia tabah and kuat untuk terima anak kecik dia dah tak ada,

aku terfikir mungkin kalau ambulance tu sampai awal, budak tu boleh diselamatkan, bagi oksigen ka apa ka, tapi maybe jam ka apa ka, lagipon eksiden kat highway, aku x salahkan depa, aku yakin depa buat kerja dengan baik, then ambulance pon bawak semua p hospital untuk rawatan

Kawan2, aku mintak2 la, kita sama2 hati2 kat jalan raya, ajal tu main x bgtau, jgn sebab kita, kita hilang orang yang kita sayang, yg drive ka yg bawak moto ka, sama2 kita hati2.

Sumber: Twitter Asraffyamen

Tinggalkan Komen

Previous
Next Post »
loading...