loading...

Sepupu Shafie Apdal Disebut Pengganti Teraju UMNO Semporna

KUALA LUMPUR – Empat nama besar dalam parlimen Semporna – Datuk Seri Mohd Shafie Apdal (Ahli Parlimen Semporna), Datuk Ramlee Marhaban (ADUN Bugaya), Datuk Nasir Sakaran (ADUN Senallang) dan Datuk Jaujan Sambakong (ADUN Sulabayan).

 

Kesemua empat wakil rakyat ini meneraju kawasan Semporna sejak Pilihan Raya Umum ke-13 lalu sehingga baru-baru ini Mohd Shafie digantung keahlian oleh Majlis Tertinggi UMNO dan Jaujan mengumumkan keluar parti sebagai bantahan terhadap pergantungan ahli parlimennya.

 

Tindakan Jaujan sudah dijangkan ekoran beliau merupakan bekas Setiausaha Politik Shafie.

 

Jaujan bersama 300 Ketua UMNO Cawangan bermesyuarat dan bertindak mengumumkan untuk keluar UMNO sebagai tanda protes, walaubagaimanapun Nasir dan Ramlee tidak hadir dalam mesyuarat berkenaan.

 

Kini, cakap-cakap dalaman Semporna menyebut jawatan Ketua UMNO Semporna bakal diganti dalam kalangan ADUN kawasan tersebut juga iaitu Nasir Sakaran yang merupakan sepupu kepada Mohd Shafie.

 

Nasir merupakan anak kepada Tun Sakaran Dandai yang merupakan Ketua Menteri Sabah pertama dari parti UMNO serta individu bertanggungjawab membawa masuk parti tersebut ke negeri di bawah bayu itu.

 

Lantikan Tun Sakaran sebagai Ketua Menteri adalah selepas bekas penyandang jawatan berkenaan, Datuk Seri Pairin Kitingan tewas dalam pilihan raya.

 

Karier politik Mohd Shafie juga bermula setelah Tun Sakaran membawa masuk Shafie ke dalam UMNO.

 

Mengikut faktor usia, Shafie lebih veteran berbanding Nasir, namun hierarkinya dalam keluarga suku kaum bajau berdarah Sakaran Dandai menunjukkan Nasir lebih berpengaruh berbanding sepupunya itu.

 

Dipercayai dari segi wibawa dan setia kepada ketua suku, apabila Nasir bersuara ramai ‘bekas Ketua UMNO Cawangan’ akan kembali semula bersama UMNO sepertimana kesetiaan Nasir memimpin suku kaum Bajau.

 

Menyifatkan bekas-bekas Ketua UMNO Cawangan mengikut jejak Jaujan sebagai terlalu beremosi, Nasir yang juga Timbalan Ketua UMNO Bahagian Semporna berpendapat tindakan itu akan memberi kesan jangka panjang.

 

Beliau juga menafikan 300 ketua UMNO Cawangan meletakkan jawatan dan menjelaskan sekitar 100-200 sahaja bertindak sedemikian.

 

Katanya, sehingga kini tiada surat atau notis dari UMNO menggesa beliau memangku jawatan Ketua Bahagian setelah Mohd Shafie digantung tugas. – Malaysian Digest



lagi info di : MALAYSIA TRENDING NOW
Previous
Next Post »
loading...