loading...

Bekas ADUN DAP Dakwa Slogan ‘Ubah’ Jadi Bahan Ketawa

KUCHING – Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri DAP Batu Lintang, Voon Lee Shan, adalah betul apabila beliau melahirkan ragu terhadap apa-apa perubahan dalam kerajaan negeri selepas pilihan raya pada 7 Mei.

 

Melalui status yang dimuatnaik di laman Facebook miliknya, beliau mengulas laungan pertempuran ” Ubah” (perubahan ) oleh DAP dengan mudah boleh menjadi bahan ketawa kepada banyak pihak kerana ia dengan mudah diserang oleh Negeri Barisan Nasional.

 

“Tidak ada jalan bagi laluan kepada DAP untuk menggantikan Barisan dari berkuasa, walaupun ia memenangi kesemua 30 kerusi yang ditandinginya dalam pilihan raya namun terdapat 82 kerusi dalam Dewan Undangan Sarawak , dan memenangi 30 kerusi akan kekurangan majoriti mudah untuk membentuk kerajaan negeri.” katanya.

 

Menurutnya lagi, DAP yang dilihat sebagai sebuah parti yang melampau dan angkuh oleh pemimpin-pemimpin Barisan Nasional , tidak boleh membentuk kerajaan negeri dengan sendiri.

 

“Ia memerlukan sokongan rakan-rakan Pakatan Harapan ( PH), Parti Keadilan Rakyat ( PKR ) dan Parti Amanah Rakyat Negara (Amanah ) atas andaian bahawa kedua-dua pihak menang mencukupi kerusi untuk membentuk kerajaan negeri Sarawak akan datang.” ujarnya.

 

Tambah beliau lagi, DAP dan PKR adalah dua buah politik yang membunuh satu sama lain melalui sebuah perselisihan kecil di lima kerusi bertindih dan kedua, pemimpin DAP adalah sangat peribadi dan agresif apabila mereka berurusan dengan PKR di mana-mana isu-isu , seperti isu hudud.

 

Akibatnya , para pemimpin PKR adalah menjaga jarak mereka dari DAP dan pemimpin-pemimpin kedua-dua pihak tidak bercakap antara satu sama lain.-SuaraTV

 

Previous
Next Post »
loading...