loading...

Ramai Wanita Tidak Sedar Ada Fibroid. Doktor Kata Salah Satu Puncanya Obesiti

Kebanyakan wanita tidak sedar ada fibroid pada rahim mereka. Doktor ini menjelaskan salah satu puncanya ialah obesiti.

Dr Muhammad Izat Abdul Razak, Pegawai Perubatan Kesihatan Wanita & Kehamilan  menjelaskan terdapat 8 simptom fibroid pada wanita. Ramai yang tidak perasan kewujudannya.

APAKAH FIBROID?

Fibroid adalah sejenis ketumbuhan tak berbahaya yang melibatkan dinding rahim. Juga dipanggil sebagai leiomyoma. Ada pelbagai jenis fibroid – merangkumi saiz yang berbeza dan lokasinya pada dinding rahim tu.

Walaupun saya cakap fibroid ini tak berbahaya, pembaca perlu tahu bahawa kurang dari 1% fibroid ni bole bertukar menjadi jenis berbahaya dinamakan leiomyosarcoma.

1 DARI 3 WANITA MEMPUNYAI FIBROID

Fibroid sangat biasa berlaku pada wanita, jadi jangan ler terkejut kalau doktor cakap ada fibroid ternampak masa scan. Tanpa disedari pun boleh ada fibroid. Kekerapanya dalam 3 wanita, seorang akan ada fibroid.

Pelbagai saiz fibroid, dari saiz milimeter hinggalah boleh jadi sebesar lebih 10 cm dan fibroid dinamakan mengikut lokasinya. Perlu tahu fibroid ni lazimnya tak menimbulkan apa-apa masalah sebab kekadang kewujudannya tak disedari pun.

Kalau fibroid menimbulkan masalah – masalah yang biasa adalah period banyak, period sakit ( senggugut ) , terasa ‘benda’ menekan bahagian pundi kencing pada rectum menyebabkan sekejap-sekejap nak kencing, rasa nak berak tapi tak kluar apa apa pun, ada juga yang melaporkan rasa sakit.

Fibroid ni berkaitan dengan hormon wanita iaitu estrogen dan progesteron. Jadi bila da menopos atau putus haid, takde dah bekalan hormon-hormon ini menyebabkan saiz fibroid ni mengecut. Tapi, jika da putus haid, saiz fibroid plak tak mengecut sebaliknya makin besar atau bertambah-tambah jumlahnya adalah tanda-tanda tak bagus – fibroid ini adalah jenis yg bahaya ( leiomyosarcoma).

PUNCA FIBROID TUMBUH

Kenapa berlakunya fibroid?

Tanya la sesapa pun. Semua pakar dan kajian demi kajian mengatakan punca sebenar fibroid ini masih belum diketahui asal usulnya.

Banyak kajian membuktikan bahawa fibroid berkaitan rapat dengan hormon wanita sebagaimana yang saya jelaskan tadi. Sebab tu ada perkaitan obesiti dan fibroid ni.

Kenapa obesiti ? Sebab lemak-lemak degil yang terkumpul dalam badan ni menyimpan hormon wanita. Hormon yg tersimpan dengan banyak ni dikatakan menjadi punca fibroid terjadi. Ha so ape lagi? Jom kuruskan badan!

GEJALA-GEJALA FIBROID

Semua gejala dinyatakan ni bukan spesifik kepada orang yang ada fibroid. Maksudnya bukan fibroid sahaja penyebab simptom-simptom ini. Jangan melompat terus buat diagnosis sendiri bila dengar orang ada simptom mcm ni ataupun diri sendiri ada masalah mcm ni.

  • Pendarahan period yang luar biasa banyaknya.
  • Sakit period yang melampau2 sampai tak boleh pegi kerja atau pegi kolej atau pegi sekolah sehingga guling-guling kat umah dan memerlukan MC.
  • Perut terasa buncit. Mungkin disangka lemak terkumpul tapi sebenarnya bengkak dari rahim atau ovari. Bila cakap camni, semua orang buncit dah cuak pegang-pegang perut sendiri. Perut buncit saja bukan disebabkan fibroid ya. Tinja penuh dalam usus pun boleh sebabkan perut buncit bukan sekadar lemak tepu.

  • Terkencing-kencing kerap. Baru kencing tadi rasa nak kencing lagi. Sebab fibroid besar boleh menekan pada pundi kenci menyebabkan rasanya nak kencing. Beriya berlari pegi toilet, tapi ciput je kencing yg kluar, kadang-kadang tak ade langsung.
  • Sakit bahagian bawah perut – kadang2 tak period pun sakit gak. Disebabkan berlaku perubahan degenerative pada fibroid yang menyebabkan sakit.
  • Susah nak mengandung. Kalau mengandung pula tak lekat lama. Fibroid pada dinding rahim yang melibatkan penempelan janin boleh menjejaskan penempelan janin dan berakhir dgn keguguran. Haa bukan fibroid je tau boleh sebabkan keguguran, banyakkkk lagi sebab lain.
  • Untuk mereka yang hamil, fibroid pada bahagian bawah rahim boleh menganggu pemusingan bayi dalam rahim – tetiba baby berada dalam keadaan songsang ke melintang ke sebab fibroid besar menghalang bayi berpusing supaya kepalanya di bawah. Baca betul-betul kat sini, fibroid yang besar. Fibroid ciput atau cenonet takda menyebabkan masalah ini.
  • Fibroid yg besar jenis tergantung kat luar rahim boleh terpintal (torsion) menyebabkan sakit ( rujuk gambar )

KESAN TUMBUHNYA FIBROID

Apa yang boleh dibuat dengan fibroid ni?

Fibroid yang tidak menimbulkan apa apa masalah atau kecil tak perlu dibuang dan tidak memerlukan apa-apa rawatan. Jangan ler meminta2 untuk buang fibroid yang tak kacau apa pun. Biasanya fibroid akan kecut dan hilang sendiri bila dah menopos.

Ada pil hormon yang boleh dimulakan sebagai langkah pertama. Boleh berbincang dgn Dr terlebih dahulu.

Operation buang fibroid. Ada 2 jenis – buang fibroid sahaja dan dan biarkan rahim Untuk mereka yang bercadang untuk mengandung. Walaupun begitu still ada risiko pendarahan dan menyebabkan rahim terpaksa dibuang.

Ada kes yg memerlukan rahim dibuang bersama sama dgn fibroid lebih lebih lagi jika Dr berasakan fibroid ni adalah jenis bahaya ataupun saiz fibroid tak kecut2 walaupun sudah menopos. Ada fibroid kecil yg ganggu kesuburan atau sebabkan period banyak boleh dilakukan secara hysteroscopy. Setiap operation ada risiko dan komplikasi yg boleh timbul, bawak berbincang dgn Dr dulu, ikut kesesuaian pesakit.

Operation ni adalah pilihan yang terakhir jika ubat-ubatan yg diberikan tidak mampu merawat fibroid. Org putih cakap LAST RESORT (pilihan terakhir)

Setiap cara rawatan perlukan penilaian klinikal dan pemeriksaan Dr. Bukan boleh pilih pilih ikut suka hati ikut sedap hati.

Satu lagi, fibroid dan cyst tu dua menda yang SANGAT BERBEZA. Jgn jadi makcik bawang dan tuduh fibroid adalah cyst dan cyst adalah fibroid. Baca post saya sebelum ni untuk cyst.

Saya kongsikan beberapa gambar saya ambil dari Google untuk tujuan pembelajaran pesakit seperti di bawah.

Sumber: Dr. Muhammad Izzat Abdul Razak

Tinggalkan Komen

Previous
Next Post »
loading...