loading...

Manny Pacquiao rampas tali pinggang di Malaysia

KUALA LUMPUR, 15 Julai (Bernama) — Jaguh tinju yang membuat kemunculan semula, Manny Pacquiao merampas tali pinggang welterweight Persatuan Tinju Dunia (WBA) apabila diisytiharkan menang menerusi kiraan mata dari segi teknik melalui tumbukan ‘knock-out’ (TKO) ke atas penyandang Lucas Matthysse di Axiata Arena di sini, hari ini.

Bintang tinju Filipina berusia 39 tahun itu diisytiharkan menang melalui pukulan TKO pada pusingan ketujuh untuk meraih kemenangan ke-60 dalam kerjayanya, membuat kemunculan semula selepas 12 bulan sejak petinju itu membuat keputusan luar jangka selepas kalah kepada petinju Australia, Jeff Horn pada Julai tahun lepas.

Masuk ke gelanggang tinju bagi kali ke-69 sebagai profesional untuk berdepan Lucas Matthysse yang terkenal dengan tumbukan padu, senator Filipina dan hanya bertinju dengan juara dunia divisyen lapan membuktikan kenapa beliau dianggap sebagai petinju terhebat di muka bumi.

Matthysse, 35, menjulang gelaran welterweight yang kosong pada Januari dengan menumpaskan Tewa Kiram daripada Thailand, yang gagal mempertahankan gelaran yang pertama kali diraihnya itu dalam pertarungan pertama menentang Pacman.

Kedua-dua petinju mempunyai peluang sama rata dalam dua pusingan pertama namun pertarungan semakin sengit sebaik sahaja pusingan ketiga, dengan Pacquiao mendapat kelebihan apabila berjaya menjatuhkan Mattyhsse ke atas lantai di depan kira-kira 14,000 penonton.

Petinju Argentina diberi nama jolokan ‘The Machine’ bagi serangan agresifnya, sekali lagi tersungkur pada akhir pusingan kelima yang memberikan mata kepada Pacman, namun berjaya bingkas untuk berdiri semula untuk meneruskan aksi.

Pacquiao, sepanjang 23 tahun beraksi sejak 2009 sebagai petinju profesional mencatatkan kemenangan pukulan KO yang pertama pada pusingan ketujuh selepas Matthysse tidak mampu meneruskan pertarungan.

Dengan kemenangan itu, Pacquiao kini mencatat 60 kemenangan (39 KO), tujuh kalah dan dua seri manakala Matthysse pula meraih 39 kemenangan (36 KO) dan lima kalah.

Perdana Menteri Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad; Presiden Filipina Rodrigo Duterte; Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Abdul Rahman, serta penyanyi dan penulis lagu warga Amerika Jason Derulo, aktres televisyen Lindsay Price antara orang kenamaan dan terkenal menonton pertarungan itu.

Disifatkan sebagai acara tinju terbesar di negara ini selepas pertarungan try after the 1975’s Muhammad Ali-Joe Burger di Stadium Merdeka pada 1975, sebanyak 10 lagi pertarungan sokongan turut diadakan sepanjang acara utama itu.

— BERNAMA

Previous
Next Post »
loading...