loading...

“Banyak Benda Isteri kena Buat Sebab Tu Mudah Terlupa” Rumah Diana Amir Hampir Terbakar

Rumah pelakon dan pengacara Diana Amir hampir terbakar gara-gara dia terlupa menutup api dapur semasa memanaskan sup ayam.

Dia yang terus naik untuk tidur terlupa sedang memanaskan sup di dapur, kejadiaan itu diceritakan di instagram miliknya.

Jadi apa yang berlaku ialah .. rumah saya hampir terbakar semalam. Diana nak panaskan sup ayam, dan kononnya kena padam api lah kan sebelum naik tido.

Kesalahan terbesar saya, saya “takpe biarkan sekejap panas”, tapi.. keluar dari dapur saya terus lupa saya tengah panaskan lauk, Saya tutup semua lampu mcm biasa, angkat Khadija yang dah tido naik atas dan letakkan dia tidur .. Kemudian saya pun tidur

Saya terjaga sebab terdengar Khadija merenggek. Saya dah terbiasa tidur-tidur ayam sejak ada baby.. Jadi bila ada bunyi sikit memang saya akan bangun .. lepastu saya bau sesuatu .. Mamai-mamai jadi saya mcm pelik siapa yg buat BBQ .. Kejutkan Habib tanya, “awak ada bau pape tak?” . Dia cakap tak

Kemudian tiba-tiba saya teringat pasal sup ayam tu. Terus saya turun, panggil Habib bgtau dia, asap dah tebal sangat kat bawah. Kat dapur memang dah tak nampak apa. Tapi saya x nampak ada api. Asap Je

Habib yang masuk dapur, jadi saya tak tahu apa yang dia buat dekat bawah, saya lari naik atas sebab Khadija dan Khalid dah terbangun nangis cari saya.

Saya tidurkan anak-anak balik. Saya tahu kat bawah dah penuh dengan asap, tapi tak terbakar. saya pun dah reda. Kat bilik atas asap mula masuk slow-slow.

Saya tutup pintu bilik tido, buka tingkap semua yang ada kat atas. Tetapi x boleh turun bawah sebab asap tebal sangat. Habib memang hero, so saya percayakan dia. Dia buka semua tingkap untuk pastikan asap keluar dari rumah.

Pagi ni bau asap masih kuat. Kena bersihkan semua benda. Basuh semua benda, semua kain, semua pinggan, lap lantai berkali2. Tapi apa yang berlaku, saya tetap bersyukur, Alhamdulillah diberi peluang kedua utk kami. Banyak kemungkinan yang boleh berlaku, tetapi Allah bagi peringatan je. Lain kali penat camana pun cek habis2 semua benda sebelum tido, pastikan semuanya selamat.

Saya bersyukur Allah memelihara keluarga saya selamat kali ini. kes ni tak kan berlaku lagi. Saya janji, InsyaAllah saya akan selalu berjaga dengan benda2 camni. Dan saya berharap dengan berkongsi kisah ni, sesiapa yang membaca jadikanpengajaran

Dalam sekelip mata kita boleh kehilangan segalanya hanya disebabkan perkara kecil. Tutup api. Nak masak tunggu sampai abes. Maksud saya, mungkin kita tak ada masa untuk 24jam duduk di dapur sebab banyak perkara lain yang perlu dilakukan. Tapi, jangan biarkan “alasan” buatkan kita tidak selamat.

Rata-rata netizen turut berkongsi pengalaman yang sama yang pernah terjadi pada mereka. Mungkin terlalu banyak perkara yang dilakukan menyebabkan para isteri asyik terlupa. Ada juga mengucapkan syukur apabila Diana dan keluarga selamat.

Syukur beli periuk berkualiti

Alhamdulillah tak ada yang teruk berlaku

Pernah terjadi pada saya, dah keluar rumah baru ingat tak tutup api dapur

I feel u, but mine maybe lagi wrost

Trauma dengan api, set alarm siap-siap

i dua kali penah lupa sebab pergi menyusu anak

Sumber: Diana Amir

Tinggalkan Komen

Previous
Next Post »
loading...