loading...

“Perut Anak Ditebuk” Luluh Hati Bila Tahu Anak Baru Lahir Tiada Saluran Dubur

Luluh hati seorang ibu apabila anak yang dilahirkan, masih kecil dan merah rupanya menghidap penyakit stoma dan perut terpaksa ditebuk kerana tiada saluran dubur untuk membolehkan Alisha membuang najis setiap hari.

Lebih menyayat hati apabila terpaksa berjauhan dengan si kecil yang baru dilahirkan demi rawatan terbaik untuknya. Hari demi hari si kecil menderita untuk membuang air besar. Ikuti perkongsian ibu ini.

Baca Selanjutnya:

Ubah Mindset! Kalau Ada Orang Tanya “Bila Nak Ada Anak”, Jawab “Doakan Saya”

Anak saya lahir 31/12/2018, Semasa bersalinkan Alisha normal tak ada komplikasi apa-apa. Bila anak saya lahir barulah saya tahu anak saya ada penyakit stoma stage 3.

Luluh dan sayu hati bila dalam dewan bedah lagi doctor ada bagi tahu anak saya tak ada saluran pungung. Masa tu dari kaki sampai perut anak dah biru, saya cuma sempat tengok anak saya 2 minit sahaja

Alisha dihantar ke bahagian NICU Bukit Mertajam. Keesokan paginya anak saya dihantar ke Hospital Alor Star. Sedih sangat bila saya masih dalam wad dan doctor tak benarkan saya ikut anak saya.

Pada 1/1, Doktor mula masukkan tiup najis anak saya dibuang melalui mulut. Pada 2/1 anak saya di bedah dan perut ditebuk, sekarang anak saya berak melalui stoma. Disebabkan anak saya masih baby, doktor pakar sarankan letak krim, letak kapas dan gauze.

Pempers untuk anak saya 74 keping dalam masa 7 hari sahaja. Saya kena ulang alik dari Perak ke Alor Star seminggu atau dua mingu sekali untuk rawatan susulan Alisha.
9/4/2019

Sekali lagi anak saya di bedah sebab doctor kena buat saluran pungung dan pada 21/5/2019 sekali lagi anak saya perlu di bedah tapi masa ni keadaan anak saya tak sihat. Usus anak saya terkenan jangkitan kuman menyebabkan dia demam jadi doktor jadualkan pembedahan pada 27/6.

Ini satu ujian untuk kami sekeluarga menjaga anak dalam keadaan ini, namun kami bersyukur melihatnya sihat dan aktif setiap hari.

Kos rawatan dan kos perjalanan sangat tinggi, Jadi kalau ada pihak yang sudi menghulurkan bantuan boleh salurkan ke akaun CIMB – 7055390091, Puan Sabirah binti masaludin.

Sumber: Puan Sabirah

Tinggalkan Komen

Previous
Next Post »
loading...