loading...

UMNO Fail Saman Tuntut RM116.7 Juta

KUALA LUMPUR: UMNO sudah memfailkan permohonan di Mahkamah Tinggi di sini bagi menuntut wang RM RM116.7 juta milik mereka yang dirampas oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Peguam Datuk Hariharan Tara Singh, dalam kenyataannya mengesahkan perkara itu dan memberitahu bahawa atas arahan anak guamnya, pernyataan tuntutan difailkan pada 20 September lalu manakala writ saman dikemukakan keesokan harinya.

Hariharan iaitu peguam utama Umno daripada Tetuan Scivetti & Associates berkata, pihaknya sudah menyerahkan writ dan pernyataan tuntutan itu kepada semua defendan pada 21 September lalu.

Semua defendan mempunyai tempoh 14 hari dari tarikh penyerahan itu untuk memasukkan kehadiran mereka.

Sementara itu, Hariharan ketika dihubungi mengesahkan bahawa saman itu dikemukakan melalui Datuk Seri Abd Rauf Yusoh sebagai pegawai awam UMNO dan plaintif dalam kes itu.

Melalui dokumen yang diperoleh, mereka menamakan Timbalan Pengarah (Risikan/Operasi) JSJK Bukit Aman, Senior Asisten Komisioner Datuk Mohd Sakri Arifin; Penolong Pesuruhjaya Polis Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK), R Rajagopal; Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSKK) Bukit Aman, Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh; Ketua Polis Negara dan Kerajaan sebagai defendan.

Kes itu sudah ditetapkan untuk pengurusan kes di hadapan Timbalan Pendaftar Rumaizah Baharom pada 15 Oktober ini pada jam 9 pagi.

Berdasarkan pernyataan tuntutan, UMNO antara lain memohon deklarasi bahawa penggeledahan dan penyitaan yang dilaksanakan pada 17 Mei 2018 di premis adalah salah di sisi undang-undang.

UMNO memohon perintah untuk pemulangan semula wang RM116.7 juta kepada mereka.

Previous
Next Post »
loading...