loading...

Koyak Hingga Punggung & Hampir Meroyan. Bayi Melekat Uri & Tak Berbaju Gara-Gara Homebirth Dengan Doula Ektremis

Sebelum ini kita mengikuti pengalaman daripada para ibu yang pernah cuba mendapatkan perkhidmatan homebirth dengan doula. Kali ini terapis pula yang berkongsi pengalaman ketika memberikan perkhidmatan kepada ibu-ibu yang bersalin dengan cara ini.

Perkhidmatan terapis banyak digunakan semasa ibu berpantang untuk memberikan urutan. Tidak seperti kebanyakan ibu bersalin yang lain, pihak terapis terkejut dengan keadaan ibu dan bayi yang melahirkan menggunakan kaedah homebirth/ natural birth dengan doula.

Ibu didapati mengalami kesakitan teramat sangat selepas bersalin, koyakan pada faraj yang teruk dan situasi bayi yang terdedah kepada pelbagai keadaan yang berbahaya. Lebih mengerikan apabila ibu menunjukkan tanda-tanda meroyan dengan ketawa dan menangis seorang diri. Berikut ialah perkongsian Madam Suez.

Terkedu lihat tali pusat bayi belum dipotong & uri kering di sebelah bayi. Ibu pula ketawa menangis sendirian semasa diurut, mungkin simptom meroyan. 

Masih terbaring lemah pada hari ke-5, sakit bila dipegang dan tidak sedia untuk diurut. Alami koyakan hingga ke punggung dan tidak ambil apa-apa ubatan.

Ibu juga alami rengat dan hanya mengikut sahaja ilmu daripada doula. Manakala suami hanya mengikut kehendak isteri bulat-bulat.

Sumber: Syasya Suez Spa

Tinggalkan Komen

Previous
Next Post »
loading...