loading...

Peniaga online minta pelanggan 'PM untuk harga' boleh dihukum penjara dan denda

PUTRAJAYA - Bagi melindungi pengguna dari ditipu dan mengalami kerugian, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) menegaskan, para peniaga online wajib mempamerkan segala maklumat mengenai barangan atau perkhidmatan yang hendak dijual kepada pelanggan sebelum sesuatu transaksi dilakukan, lapor New Straits Times

Penguat kuasa KDPNKK akan mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana peniaga online, termasuk yang beroperasi di media sosial seperti Facebook dan Instagram, jika gagal mempamerkan harga barangan dan perkhidmatan. 

Ini termasuk tindakan akan diambil terhadap peniaga online yang meminta pengguna menghubungi mereka secara peribadi untuk makluman harga seperti, "PM me, sis!", dalam ruangan komen iklan barangan/perkhidmatan yang dijual. 

Pengarah Bahagian Penguat Kuasa KPDNKK, Datuk Mohd Roslan Mahayudin berkata, mana-mana individu yang menjalankan perniagaan online didapati tidak mematuhi lapan perkara yang disenaraikan oleh KPDNKK boleh didenda RM50,000 atau hukuman penjara tidak lebih dari tiga tahun atau kedua-duanya sekali. 

Akta Perlindungan Pengguna 1999 mewajibkan peniaga memaparkan maklumat (di laman sesawang) seperti berikut:
  1. Harga penuh barangan atau perkhidmatan, termasuk cukai dan pengangkutan atau kos-kos lain;
  2. Nama individu yang mengendalikan perniagaan atau syarikat dan nama perniagaan;
  3. Perniagaan atau nombor pendaftaran syarikat'
  4. Alamat e-mel, nombor telefon atau alamat orang yang menjalankan perniagaan;
  5. Huraian dan ciri-ciri utama barangan atau perkhidmatan 
  6. Kaedah pembayaran;
  7. Terma dan syarat' dan
  8. Tempoh masa penghantaran

"Kami mahu pengguna dilindungi dengan lebih baik. Hak-hak mereka perlu dilindungi dan mereka dapat membuat keputusan untuk membeli berdasarkan maklumat seperti harga produk atau perkhidmatan, dengan siapa mereka berurusan dan caj tersembunyi, di hujung jari mereka. 



"Sebagai contoh, jika seseorang itu menjual kucing, dia mesti mempamerkan harga yang dia mahukan untuk kucing tersebut. Dia tidak boleh mengatakan 'Sila PM jika berminat', tidak lagi (dibenarkan berbuat demikian)," katanya. 

Justeru, Roslan meminta orang ramai melaporkan kepada pihak KPDNKK jika terdapat peniaga online yang gagal mematuhi lapan perkara tersebut dengan menghubungi talian 1-800-886-800
Previous
Next Post »
loading...