loading...

Tunjuk Perasaan Pro Kurdish Jejas Jerman, Britain

BERLIN – Beberapa orang dilaporkan cedera selepas penunjuk perasaan pro Kurdish bertempur dengan polis Jerman di lapangan terbang Duesseldorf selepas mereka mengadakan bantahan terhadap serangan oleh tentera Turki di utara Syria.

Manakala bantahan yang berlangsung di Britain, memaksa pihak berkuasa di negara itu menutup sementara dua stesen kereta api.

Menurut pihak berkuasa, beberapa mangsa dilaporkan cedera di Jerman selepas pihak polis menggunakan penyembur lada bagi meleraikan penunjuk perasaan, yang membantah operasi ‘Olive Branch’ oleh tentera Turki ke atas Unit Perlindungan Rakyat Kurdish (YPG) di wilayah Afrin, Syria.

“Perhimpunan yang dihadiri kira-kira 150 penunjuk perasaan itu adalah antara beberapa demonstrasi yang diadakan di Jerman pada hujung minggu ini, sebelum ia bertukar menjadi ganas, hingga menyebabkan beberapa individu cedera,” kata jurucakap polis persekutuan kepada AFP.

Sementara itu, di Britain, penunjuk perasaan berarak sambil mengibarkan bendera pro Kurdish hingga memaksa stesen kereta api Manchester Piccadilly dan King’s Cross di London ditutup.

Malah, tindakan polis Britain mengawal pintu masuk ke stesen terbabit bagi menghalang orang ramai yang berarak dari memasuki kawasan stesen itu menyebabkan perkhidmatan kereta api terjejas teruk. – AFP/BH ONLINE

Loading...

Previous
Next Post »
loading...