loading...

Terengganu Kumpul RM600,000 Kutipan Tabung Rohingya

KUALA BERANG – Kerajaan negeri Terengganu berjaya mengumpul sebanyak RM600,000 bagi mengisi tabung Kempen Terengganu Untuk Rohingya sejak ia dilancarkan 19 September lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan dan Sumber Manusia Datuk Rozi Mamat berkata jumlah itu yang berjaya dikumpul kurang daripada tempoh dua minggu merupakan petanda positif untuk mencapai sasaran kutipan RM1 juta yang ditetapkan sehingga penghujung Oktober nanti.

“Insya-Allah saya beserta Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman akan turun ke Kampung Baru, Kuala Lumpur untuk melancarkan tabung yang sama bagi anak-anak perantau Terengganu,” katanya pada sidang media Majlis Pelancaran Tabung Kempen Sekampit Beras ‘Terengganu to Rohingya’ di sini, hari ini.

Kempen yang digerakkan oleh Skuad Sukarelawan Transformasi Terengganu Baharu (TTB) dengan kerjasama Pemuda dan Puteri UMNO Terengganu memilih kem pelarian Rohingya di Bangladesh kerana ia adalah kem terbesar ketika ini yang menempatkan 400,000 pelarian.
Tambah Rozi, Skuad TTB bekerjasama dengan pelbagai jabatan, syarikat berkaitan kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan untuk mengumpul bantuan dana tersebut.

“Di samping itu tujuan pelancaran tabung ini di setiap Dewan Undangan Negeri adalah untuk memupuk semangat kekitaan dalam kalangan rakyat tempatan terutamanya orang Islam untuk menyelami masalah dan meringankan beban saudara seagama kita yang kini dalam kesusahan,” katanya. – BERNAMA

Loading...

Previous
Next Post »
loading...