loading...

'Lu ini hari sudah silap pilih orang mau tunjuk samseng atas jalan'



Oleh Zaiham Mohd Kahar

Kisah 3 minggu lalu.

Budak lelaki Cina ini (baju hijau) potong Q secara mengejut dari sebelah kiri kereta saya ketika di sebuah persimpangan lampu isyarat di bandar Batu Pahat. Ketika itu, dia berada di laluan utama jalan lurus, manakala saya di lorong paling kanan untuk membelok. Dia datang dari kiri bila lampu bertukar hijau.

Sebelum itu, saya memang dah nampak kereta ini dari cermin sisi. Saya ingatkan dia nak jalan terus, rupa-rupanya dia nak cantas secara mengejut. Biasalah bila terkejut, kita tekan brek sampai orang dalam kereta pun terkejut. Seperti biasa juga, saya marah dan tekan hon berulang kali.

Lelaki yang masuk ke laluan saya tadi, tekan minyak bagi bunyi ekzos dia sekuat-kuatnya (tak puas hati sebab saya hon dia). Saya bantai hon lagi dan dia pun mula mempermainkan saya dengan memperlahankan kereta dia di depan.

Pada masa yang sama, saya nampak cermin keretanya gelap habis. Isteri nasihatkan tak payah layan, biasalah orang rumah. Ikutkan hati memang tak nak layan. Tambahan pula masa itu baru saja balik dari tanah perkuburan (nenek meninggal). Tetapi bila tengok cara pemandu itu, saya memang sangat tidak berpuas hati dan terus mengekorinya sambil menekan hon.
Previous
Next Post »
loading...