loading...

Najib Menang Sekali Lagi

Nanyang Siang Pau, Editorial, Feb 28, 2017

 

Arab Saudi adalah tanah emas hitam. Ia menjadi sebuah negara terkaya Timur Tengah kerana mempunyai rizab minyak yang kaya. Ia diiktiraf di seluruh dunia sebagai “dewa nasib”.

 

Dan kini “dewa nasib” telah datang ke negara yang diketuai oleh Perdana Menteri Najib.

 

Pada hari Ahad, Raja Arab Saudi, Raja Salman tiba di Kuala Lumpur selama empat hari untuk lawatan rasmi, beliau mengetuai delegasi lebih 600 orang. Delegasi Arab Saudi di sambut oleh sejumlah besar 100 buah kereta dan majlis sambutan itu sangat jarang dilihat.

 
Perdana Menteri Datuk Seri Najib berada di lapangan terbang untuk menyambut ketibaan Raja Salman dengan menggunakan protocol diplomatic antarabangsa yang tertinggi.

 
Rombongan ini terdiri daripada ahli-ahli kerabat diraja dan juga merupakan kali pertama jelajah Raja Salman ke Asia Tenggara sejak pertabalan beliau dalam tahun 2015. Ini bermaksud memberi banyak peluang kepada Malaysia. Jika kita menganalisis dari sudut yang lain, ia juga mencerminkan pengaruh Najib di negara Arab.

 

 

Najib, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, telah terikat dengan 1MDB dan isu “RM2.6 bilion sumbangan politik oleh seorang putera Arab”. Parti-parti pembangkang dan agensi tertentu telah menyerang beliau mengenai isu-isu ini.

 

 

Dan sekarang hakikatnya jelas bahawa Arab Saudi yang dikaitkan dengan dua isu ini tidak mengelak untuk bertemu Najib malah Raja Saudi sendiri mengetuai delegasi besar melakukan lawatan rasmi ke Malaysia ketika isu sensitif ini masih panas.

 

Dengan itu bolehlah ditafsirkan bahawa Raja Salman memberi sokongan kepada kepimpinan Najib. Tambahan pula, semua pihak memberi tumpuan sama ada isu-isu ini akan disentuh dalam perbincangan mereka semasa lawatan Raja Salman atau tidak, kerana isu ini adalah titik tumpuan utama masyarakat.

 

 

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamed yang kini berusia 91 tahun tidak menghalang penghinaan semasa lawatan Raja Salman malahan beliau juga bertanyakan Najib tentang apa lagi yang beliau cuba jual.

 

 

Pada malam Ahad, jamuan rasmi yang dihoskan oleh Yang di-Pertuan Agong di Istana, seorang lagi bekas Perdana Menteri Abdullah Badawi telah dijemput untuk hadir. Bernama tidak menyebut Mahathir hadir.

 

 

Apapun, Raja Salman telah membawa masuk pelaburan besar-besaran, termasuk AS $ 7 bilion (kira-kira RM31.1 bilion) pelaburan dalam kilang penapisan minyak di bawah perjanjian antara Petronas dan Aramco untuk projek bersepadu Rapid di Pengerang, Johor.

 
Ini merupakan satu lagi pencapaian ekonomi yang besar oleh Najib setelah mendapat RM140 bilion pelaburan pada lawatannya ke China baru-baru ini. Beliau telah memenangi satu lagi pusingan, politik dan diplomatik.

 

Diterjemah oleh : MOF Comm



lagi info di : MALAYSIA TRENDING NOW
Previous
Next Post »
loading...