loading...

6,000 Tentera Digerakkan Bantu Mangsa Banjir Di Empat Negeri

KUALA LUMPUR – Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menggerakkan 6,000 anggotanya bagi membantu mangsa banjir di Johor, Pahang, Kelantan dan Sabah.

 

Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata aset dan anggota Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) juga diletakkan dalam keadaan bersiap siaga bagi melakukan operasi membantu mangsa banjir.

 

Setakat 9 malam tadi, lebih 20,000 mangsa ditempatkan di 187 pusat pemindahan sementara di negeri terjejas banjir.

 

Johor dan Pahang mencatatkan bilangan mangsa yang ramai berbanding Kelantan, Selangor, Perak serta Sabah dan Sarawak. Kesemua pusat pemindahan di Negeri Sembilan dan Terengganu pula ditutup.

 

Setakat 5.00 pagi ini, sebanyak 7,323 mangsa ditempatkan di 62 pusat pemindahan, dengan jumlah mangsa paling ramai di Segamat.

 

Selain itu, mayat 2 lelaki ditemui di Segamat semalam setelah masing-masing dihanyutkan arus deras pada Selasa dan Rabu. Mayat Mohd Faiz Syafiq, 21, dijumpai pada 7.45 pagi manakala mayat Tarmin Katimun, 58, ditemui pada 2.30 petang.

 

Di Pahang, sebanyak 6,830 mangsa ditempatkan di 102 pusat banjir malam semalam, berbanding 7,127 pada petang.

 

Keadaan cuaca yang tidak mengizinkan turut memaksa helikopter yang membawa Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, yang dalam perjalanan melawat mangsa banjir di Lipis, berpatah balik.

 

Di Kelantan, jumlah mangsa di 11 pusat banjir di jajahan Kuala Krai, Gua Musang, Pasir Puteh dan Tanah Merah meningkat sedikit kepada 343 orang malam tadi berbanding 303 pada petang.

 

Musibah itu mengakibatkan kerosakan prasarana berjumlah lebih RM30 juta di negeri berkenaan sejak bulan lepas sehingga kini, kata Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Ahmad Jazlan Yaakub.

 

Di Perak, sebanyak 496 mangsa ditempatkan di 9 puat banjir malam tadi, dengan Menteri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir berjanji kerajaan negeri akan meneliti cadangan lebih praktikal bagi mengatasi masalah banjir.

 

Di Selangor, jumlah mangsa banjir yang ditempatkan di 3 pusat di Sabak Bernam ialah 352 orang malam tadi.

 

Mangsa banjir di Sarawak kekal 5,084 orang daripada 769 keluarga dari daerah Beluru, Niah dan Marudi di Miri setakat malam tadi.

 

Di Sabah pula, sebanyak 45 mangsa banjir daripada 10 keluarga dipindahkan. – BERNAMA



lagi info di : MALAYSIA TRENDING NOW
Previous
Next Post »
loading...