loading...

Mufti Perak, Kelantan Persoal Dr Mahathir Tuduh BR1M Rasuah

PETALING JAYA – Mufti Perak dan Kelantan tampil mempertahankan pemberian tunai di bawah Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), selepas skim itu disifatkan sebagai “rasuah” oleh bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini.

 

“Dakwaan ini adalah satu penghinaan kepada penerima dan juga pihak yang memberi bantuan,” kata Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria dipetik Utusan Malaysia hari ini.

 

Menurutnya, ia banyak membantu golongan miskin yang tidak berpendapatan tetap.

 

“Oleh itu, berhenti daripada membuat dakwaan tidak berasas termasuk mengatakan BR1M sebagai rasuah,” katanya.

 

Utusan turut memetik Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad sebagai berkata bantuan BR1M merupakan tanggungjawab kerajaan.

 

“Sekiranya Dr Mahathir tidak berpuas hati dan berasakan wujud unsur rasuah boleh membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan Jabatan Peguam Negara,” katanya.

 

Dr Mahathir dalam ucapannya baru-baru ini menyamakan BR1M dengan rasuah, dan boleh dianggap sebagai jenayah.

 

“Ketika pemerintahan saya, saya tak beri duit tetapi banyak kebaikan yang kerajaan dahulu berikan melalui sistem jalan raya yang baik, peruntukan untuk sekolah mencukupi, anak-anak diberi biasiswa dan banyak lagi. Tetapi sekarang rakyat lebih menghargai duit BR1M?” kata Dr Mahathir dipetik Sinar Harian, Ahad lalu.

 

Ia mengundang reaksi keras daripada pemimpin kerajaan. Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Salleh Said Keruak berkata Dr Mahathir gagal membezakan bantuan dan rasuah.

 

“Tidak pernah kita mendengar sesuatu yang begitu tidak masuk akal,” katanya, dan mengingatkan Dr Mahathir mengenai wang ehsan yang disalurkan kepada kerajaan Terengganu di bawah PAS pada 1999-2004.

 

BR1M diperkenalkan pada 2012 dengan menyasarkan kumpulan tertentu yang menurut kerajaan memerlukan bantuan tunai bagi meringankan beban kenaikan kos bahan api.

 

Pada Bajet 2017 dibentangkan Oktober lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan kadar BR1M dinaikkan pada 2017. Isi rumah berpendapatan bulanan di bawah RM3,000 akan diberi tunai RM1,200, pendapatan RM3,000-RM4,000 diberi RM900, manakala individu bujang berpendapatan di bawah RM2,000 diberikan RM450. – Fmt



lagi info di : MALAYSIA TRENDING NOW
Previous
Next Post »
loading...