loading...

‘Semoga Allah Selamatkan Mekah Daripada Jenayah Haram Syiah’ – Juanda Jaya

KUALA LUMPUR – Serangan peluru berpandu yang mengarah ke Tanah Suci Mekah telah gagal pagi tadi.

 

Bekas Mufti Perlis, Datuk Dr Juanda Jaya hari ini menerusi twitternya memuat naik status memohon pertolongan Allah S.W.T agar melindungi tanah suci Mekah daripada jenayah keganasan yang dilakukan kumpulan syiah.

 

“Semoga Allah selamatkan Tanah Haram daripada jenayah haram Syiah untuk menyerang Makkah/Kaabah,”tulisnya.

 

Tambahnya, beliau amat bersyukur apabila percubaan serangan peluru berpandu Houthi Yaman itu telah berjaya digagalkan pagi tadi.

 

“Serangan peluru berpandu Houthi Yaman pagi tadi gagal,”tulisnya bersama pautan tulisan dari sebuah portal dari negara saudi, http://ift.tt/rWGcxv.

 

Terdahulu, TEMPO.CO melaporkan, pasukan keselamatan Arab Saudi berjaya mengelakkan peluru berpandu balistik yang ditembakkan oleh pemberontak Houthi dari Yaman yang mengarah ke Tanah Suci Mekah.

 

Pasukan keselamatan tersebut berkata dalam kenyataannya bahawa peluru berpandu balistik milik pemberontak Houthi jatuh kira-kira 65 km dari Mekah. Malah, jet pejuang telah membalas dengan menghancurkan pelancar roket di Saada, Yaman.

 

Serangan oleh Houthi didakwa demi membalas dendam atas peranan Arab Saudi yang memimpin parti Timur Tengah untuk menghentam kumpulan pemberontak penentang pemerintah Yaman selama ini.

 

Ketegangan meningkat dalam beberapa bandar terakhir selepas pesawat bersekutu mengebom sebuah balai komuniti. Serangan itu mengorbankan 140 orang yang sebahagian besarnya merupakan pemimpin Houthi.

 

Perdana Menteri Yaman, Ahmed Obeid Daghr mengatakan bahawa Iran bertanggung jawab atas keganasan yang ditimbulkan Houthi. Menurutnya, beribu-ribu pejuang Houthi telah dilatih di Iran dan Beirut, sehingga membuka jalan bagi pencerobohan militan pemberontak terhadap pemerintahannya.-SuaraTV

 



lagi info di : MALAYSIA TRENDING NOW
Previous
Next Post »
loading...