loading...

Pandangan Yang Tidak Lazim Berkaitan Nak Turun Harga Minyak

1. Soalan yang banyak dipaparkan dalam FB semalam ialah tentang kenapa harga minyak mentah dunia menyusut sejak lebih kurang seminggu yang lalu, tetapi harga runcit petrol dinaikkan?

 

2. Jawapan paling mudah ialah, petrol yang kita gunakan hari ini bukan ditempah oleh syarikat peruncit minyak pada minggu lepas.

 

3. Trend harga minyak mentah vs. harga runcit menunjukkan penurunan harga minyak mentah dunia pada bulan Julai, hanya memberi kesan kepada penurunan harga runcit pada bulan September.

 

4. Dengan kata lain dapatlah disimpulkan bahawa pada bulan September yang lalu, kita menggunakan minyak harga murah yang dibeli pada bulan Julai.

 

5. Perlu juga diketahui bahawa penurunan harga minyak mentah sejak seminggu lalu masih tidak memberi kesan untuk menurunkan harga purata minyak mentah bagi bulan Oktober. Purata harga bulan Oktober meningkat USD0.33 berbanding bulan September.

 

6. Ini bermakna, sekiranya trend harga minyak kekal rendah dan sekaligus menurunkan kadar purata harga bagi bulan November ini, kita akan menikmati harga runcit petrol yang lebih rendah dalam tempoh 1-3 bulan akan datang.

 

7. Justeru, janganlah kita mudah terpengaruh dengan sentimen negatif dan sikap menghukum tanpa terlebih dahulu memahami.



lagi info di : MALAYSIA TRENDING NOW
Previous
Next Post »
loading...