loading...

Henti Sebar Hadis Palsu

PUTRAJAYA – Penubuhan Jawatankuasa Penyemakan dan Penilaian Hadis atau Lajnah Tahqiq Hadis bertujuan menyediakan pandu arah bagi mengekang penyebaran hadis-hadis palsu dalam masyarakat.

 

 

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, penyebaran tersebut khususnya dalam penerbitan boleh membawa kepada penyelewe­ngan akidah, menjejaskan keharmonian dan ketenteraman awam serta perpaduan negara.

 

 

Katanya, melalui jawatankuasa berkenaan, pengawalan dan pe­nyemakan hadis akan dibuat ter­hadap kitab-kitab hadis, buku-buku dan bahan bercetak yang lain.

 

 

Menurutnya, perbezaan fahaman yang disebabkan oleh hadis-hadis palsu ini telah mengakibatkan perselisihan dan wujudnya hukum-hukum keras hasil daripada pe­nyalahtafsiran atau pentafsiran dengan acuan sendiri sehingga menyebabkan ada dalam kalangan mereka yang terlibat dalam militan Daesh.

 

 

“Dalam keadaan itu, hadis-hadis palsu ini telah membangkitkan perasaan asabiyah dan fahaman melampau. Ini menyebabkan perasaan meninggi diri dan mentafsirkan bahawa pihak yang tidak sealiran sebagai golongan tidak beriman atau darah mereka adalah halal.

 

 

“Perkara ini cukup bahaya ke­rana kita lihat hadis-hadis palsu ini bercanggah dengan nas yang terdapat dalam al-Quran. Seper­ti disebutkan oleh Ibnu Qayyim al-Jauziyah bahawa usaha hendaklah dilakukan untuk mengenali hadis-hadis palsu ini dan jika tidak dilakukan dengan berkesan akan menyebabkan mujazafah iaitu berlebih-lebihan dalam pe­ne­tapan pahala dan dosa,” katanya.

 

 

Ahmad Zahid yang juga Menteri Dalam Negeri berkata, masyarakat perlu dididik supaya merujuk kepada kitab-kitab syarah hadis yang muktabar atau sahih dan merujuk kepada golongan pakar supaya pemahaman hadis adalah tepat.

 

 

“Garis panduan berkaitan de­ngan penulisan hadis akan dikeluarkan sebagai panduan dan bagi membimbing penulis-penulis da­lam membuat semakan dan menentu sahkan hadis sebelum ditulis,” katanya, lapor Utusan.

 

 

Mengenai tindakan penguatkuasaan pula, Ahmad Zahid berkata, seramai 10 pegawai polis akan diletakkan di Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Majlis Agama Islam negeri.

 

 

“Mereka akan melakukan tugas penguatkuasaan soal perundangan, namun dalam masa yang sama tidak akan mencampuri dan menghormati Majlis Fatwa Kebangsaan, Majlis Agama Islam negeri serta kuasa Raja-Raja Melayu termasuk negeri di bawah naungan Yang di-Pertuan Agong,” kata beliau lagi.



lagi info di : MALAYSIA TRENDING NOW
Previous
Next Post »
loading...