loading...

TUDM Penuhi Impian Penghidap Kanser Naik Jet Pejuang

PETALING JAYA – Impian seorang remaja penghidap kanser untuk menaiki pesawat pejuang tentera tertunai hari ini apabila dia menjejakkan kaki ke pesawat pejuang F/A-18D Hornet di Pangkalan Udara Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Subang dekat sini, hari ini.

 
Muhammad Farhan Najmi Johari, 13, yang disahkan menghidap tumor sel germa pada Ogos tahun lepas, berpeluang berbuat demikian selama 20 minit sambil mendengar penerangan berkaitan operasi pesawat itu oleh juruterbang, Mejar Hazman Harun dan Mejar Goh Keng Loon dari TUDM.

 

“Saya sangat teruja kerana diberi peluang mempelajari operasi pesawat pejuang. Saya akan belajar bersungguh-sungguh supaya satu hari nanti saya dapat menyertai TUDM,” katanya.

 

Impian pelajar Tingkatan Satu Sekolah Menengah Tinggi Melaka itu direalisasikan menerusi program ‘Make-A-Wish’ yang dijalankan badan bukan kerajaan Make-A-Wish Malaysia dengan kerjasama TUDM.

 

Yang turut hadir, Komander Pangkalan Udara TUDM Subang, Brigadier Jeneral Shamsudin Kasim dan Ketua Pegawai Eksekutif Make-A-Wish Malaysia, Irene Tan.

 

Lebih mesra dengan panggilan Farhan, pelajar itu nyata terharu apabila dilihat menitiskan air mata dengan peluang yang diberikan itu dan mengakui memang sejak kecil beliau mempunyai minat mendalam terhadap bidang penerbangan dan dunia ketenteraan.

 

Menurut ibu Farhan, Afizah Abdul Hamid, 39, anak bongsu daripada tiga beradik itu sering mengalami sakit pinggang dan perut akibat penyakit yang dihidapinya itu.

 

Namun, keluarganya bersyukur apabila doktor memaklumkan penyakit anaknya beransur pulih setelah menjalani rawatan di Hospital Kuala Lumpur (HKL).

 

Sejak didiagnos dengan tumor sel germa tahun lepas, Farhan telah menjalani rawatan kimoterapi sebanyak enam kitaran selain pembedahan untuk membuang sel kanser.

 

“Kami sekeluarga teruja apabila doktor yang merawat Farhan menawarkan penyertaan dalam program itu pada Februari lepas demi menggembirakan pesakit,” kata Afizah. – Bernama



lagi info di : MALAYSIA TRENDING NOW
Previous
Next Post »
loading...