loading...

Berhenti Kritik Indonesia

JAKARTA – Menteri Alam Sekitar dan Perhutanan Indonesia, Dr. Siti Nurbaya semalam berkata, negaranya bekerja tanpa henti untuk menangani kebakaran hutan dan meminta ‘pihak luar’ supaya fokus kepada usaha Indonesia dan bukan mengkritiknya, lapor portal berita CNA semalam.

 

 

“Kami akan terus menghormati aduan oleh negara-negara jiran tetapi kami tidak bekerja memadamkan kebakaran hutan dan tanah gambut disebabkan tekanan dari luar,” kata menteri itu dalam satu kenyataan.

 

 

Siti juga berkata, pemerintah turut berusaha untuk memenuhi tanggungjawabnya kepada rakyat di Indonesia.

 

 

“Semua orang luar harus menghentikan komen yang tidak diperlukan dan melihat kepada usaha serius dan sistematik yang dilakukan pemerintah Indonesia,” kata kenyataan itu.

 

 

Menurut menteri berkenaan, kementeriannya telah mengambil pelbagai pendekatan untuk menangani kebakaran hutan termasuk melaksanakan sekatan pentadbiran dan undang-undang sivil.

 

 

Katanya lagi, kira-kira 30 syarikat boleh dikenakan sekatan pentadbiran berhubung kebakaran hutan pada tahun lalu. Mereka yang didapati bersalah akan diberi amaran keras, manakala lesen perniagaan mereka juga ditarik balik untuk sementara waktu.

 

 

Kes saman sivil terhadap hampir 10 syarikat masih berjalan, tambahnya, tanpa mendedahkan nama-nama syarikat berkenaan.

 

 

Siti berkata, pasukan bersepadu kini bekerja keras untuk memadamkan api tanpa mengenal erti penat lelah.

 

 

“Pada masa ini, Kementerian Alam Sekitar dan Perhutanan telah menggantung sementara permit bagi pengurusan hutan, ladang kelapa sawit dan tanah gambut.

 

 

“Langkah ini akan dinilai dari semasa ke semasa,” kata Siti dalam kenyataan sama.

 

 

Keberkesanan usaha Indonesia itu, ujarnya, terbukti berdasarkan penurunan kadar asap jerebu dan kebakaran hutan pada tahun ini berbanding 2015.

 

 

Pemerhatian satelit menunjukkan bilangan titik panas akibat kebakaran hutan telah berkurangan daripada 8,247 dari Januari hingga Ogos 2015 kepada 2,356 untuk tempoh sama tahun ini sekali gus penurunan hampir 75 peratus.

 

 

Penurunan terbesar titik panas adalah di wilayah Riau (daripada 1,292 kepada 317) dan Kalimantan Tengah (daripada 1,137 kepada 56) tahun ini, katanya.– Agensi

 



lagi info di : MALAYSIA TRENDING NOW
Previous
Next Post »
loading...