loading...

‘Anak Sultan Kena Rogol Depan Sultan’ atau ‘Kekayaan Dan Kemewahan Jadikan TMJ Kurang Matang

KUALA LUMPUR – Seorang netizen menyifatkan kekayaan dan kemewahan menjadikan Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim sebagai kurang matang.

 

Ikmal Hisham Mohd Hashim menerusi status yang dimuat naik di laman Facebooknya kelmarin berkata, Tunku Ismail tidak sepatutnya mengeluarkan kata-kata yang mencabar pengkritik untuk mengemukakan usul yang memisahkan Johor dari Malaysia.

 

“Jangan sedap mulut jer cabar suruh Johor keluar Tuanku. Tuanku masih Muda, kekayaan dan kemewahan melimpah rumah menjadikan Tuanku kurang matang.

 

“Tuanku kena ingat tanpa kerajaan sekarang yang meletakan institusi kesultanan Melayu di tahap tertinggi dalam perlembagaan, Ayahanda Tuanku tidak mungkin masih dapat menjadi Sultan,”tulisnya.

 

Tambahnya, kesultanan Melayu di Indonesia tumbang selepas perang dunia kedua, malah anak Sultan dirogol dihadapan Sultan, namun Sultan tidak mampu berbuat apa-apa sekalipun ditempelak oleh perogol terbabit.

 

“Mungkin Tuanku tak baca sejarah Johor, kerana berebut kuasalah moyang Tuanku menggadai Singapura kepada penjajah. Ada beza antara menjadi Sultan berperlembagaan dengan Sultan berkuasa mutlak.

 

“Tuanku tak boleh guna duit untuk beli barang mewah Bugati, Rolls Royce, kapal layar, Lori transformer dan jet mewah sahaja. Tuanku kena simpan duit untuk beli kapal Perang, jet pejuang dan senikata untuk pertahankan negara Tuanku sebagai negara berdaulat, Tuanku ada terfikir tak?,”katanya.

 

Sehubungan itu, Ikmal turut mempersoal mengenai pemerintahan yang bakal dijalankan oleh TMJ dan kesultanan Johor.
“Mampukah Tuanku memerintah secara serius? Apakah corak pemerintahan Tuanku? Monarki? Demokrasi? Raja berperlembagaan? Syariah Islam?Atau perintah sedap hati?

 

“Siapa pula Penasihat Tuanku? Melayu ke atau Cina ala DAP? Sedarkah Tuanku mereka sedang bersukaria meraikan perpecahan Melayu?
“Mereka lebih suka jika Johor bersatu dengan Singapura. Kalau jadi begitu, sudah pasti berulang tragedi Singapura ditelan kaum Cina, pasti kerabat Tuanku jadi boneka sahaja,”katanya.

 

Sehubungan itu, Ikmal turut mendakwa, mengenai rakan kongsi Tunku Ismail yang juga merupakan kaum cina sekali gus tidak mustahil bakal menjadikan kaum Cina sebagai penasihat baginda.
“Kalau melihat trend Tuanku sekarang yang mempunyai rakan niaga Cina, tak hairanlah Tuanku akan ambil puak ni juga sebagai Penasihat Negara.

 

“Masa tu nasib orang Melayu Johor akan sama malang merempat macam Melayu Singapura. Tapi Tuanku tidak akan nampak semua itu kerana sudah tenggalam dalam kemewahan. Malah tanpa gabungan dengan Singapura pun belum pasti nasib orang Melayu akan terbela.

 

“Ingat Tuanku mentadbir negara sebagai pemerintah yang betul- betul memerintah bukan benda main-main macam mengendalikan team bola Johor!,”akhirinya.

 

Terdahulu, Tunku Ismail mencadangkan agar mereka yang tidak senang hati dengan Johor meluahkan perasaan mereka kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sekali gus menggesa pengkritik boleh mengusulkan kepada Najib supaya negeri itu dikeluarkan daripada Malaysia.-SuaraTV

 

Previous
Next Post »
loading...