loading...

Hina Erdogan Di Media Sosial, Bekas Ratu Cantik Turki Dihukum Penjara

ISTANBUL – Seorang bekas ratu cantik Turki dijatuhkan hukuman penjara selama setahun dua bulan atas kesalahan menghina Presiden Recep Tayyip Erdogan di media sosial, namun mendapat penangguhan pelaksanaan hukuaman itu hari ini.

 

Sebab penangguhan berkenaan bagaimanapun belum diketahui.

 

Model berusia 27 tahun, Merve Buyuksarac, dijatuhkan hukuman itu kerana menghina Erdogan secara umum selepas memuat naik puisi satira di akaun Instagramnya.

 

Puisi berjudul Master’s Poem – yang dikongsi Buyuksarac ketika Erdogan berkhidmat sebagai perdana menteri – mengkritik pemimpin itu dengan bait-bait yang diubah suai daripada lagu kebangsaan negara tersebut.

 

Peguam Erdogan, Hatice Ozay, memberitahu mahkamah bahawa apa yang dimuat naik oleh model itu bukan suatu kritikan namun lebih kepada ‘serangan hak peribadi’.

 

Buyuksarac memenangi pertandingan ‘Miss Turkey’ pada 2006 dan sejak itu bekerja sebagai model dan muncul sebagai bintang televisyen realiti.

 

Selepas ditahan pada Januari 2015, Buyuksarac mengakui berkongsi puisi itu yang diambil dari majalah satira tempatan, tanpa niat untuk menghina presiden tetapi menyifatkan puisi itu lucu.

 

Sebelum ini, banyak wartawan dan orang awam dihadapkan ke mahkamah kerana menghina atau memfitnah Erdogan, yang sering dikatakan sebagai seorang pemimpin kuku besi.

 

Kes seumpama itu bertambah selepas Erdogan menjadi Presiden pada 2014, kerana pemimpin sebelumnya jarang sekali melakukan tindakan seumpama itu.

 

Menteri Keadilan Bekir Bozdag pada Mac lalu memberitahu bahawa hampir 2,000 orang di Turki telah didakwa menghina Erdogan sejak beliau menjadi Presiden. – Awani

Previous
Next Post »
loading...