loading...

6 Minuman Yang Best Minum Masa Musim Panas, No 5 Memang Terbaik!



Cuaca panas melanda negara kita sekarang. Tahap sampai berpeluh-peluh kita dibuatnya kalau berada dalam rumah, walaupun kipas dah buka sampai habis limit!

Kadang-kadang, tengah tidur pun boleh berpeluh di buatnya.

Keadaan ini juga menyebabkan badan kita sering panas dalam dan menyebabkan tekak terasa kering, badan lemau.

Berpeluh sepanjang masa dan pening kepala kalau dah sampai tahap panas hingga ke kepala. Jadi, apa kata anda cuba sejukkan badan anda dengan minuman-minuman ini:

1. Kundur

Kebanyakan pasti akan salah sangka yang buah kundur ini adalah mentimun. Sebenarnya bukan. Kundur ialah daripada keluarga Cucurbitaceae, di kenali dalam bahasa inggeris sebagai winter melon.



Masyarakat cina mempercayai air buah kundur dapat memastikan keseimbangan dan menstabilkan suhu badan.


Jus kundur juga dapat membantu menghidrasikan badan anda dengan lebih cepat berbanding air dan menyahkan toksin.


2. Krisantimum

Teh krisantimum adalah antara minuman popular di kalangan masyarakat cina. Ia amat baik untuk simptom seperti gusi sakit dan berdenyut, sakit gigi biasa, sakit kepala, sakit mata, suhu badan menurun dan mencegah serangan panas.



Caranya menyediakannya mudah sahaja. Anda hanya perlu mendapatkan bunga krisantimum dan letakkan di dalam air panas beserta gula batu.

Ia juga terdapat dalam minuman tin.


3. Cincau

Anda sudah tentu dah kenal dengan cincau. Ia boleh didapati dalam minuman ABC, sirap bandung cincau dan air cincau sendiri.

Cincau iini terhasil daripada adunan campuran daripada tumbuhan Mesona chinesis, ditambah dengan kanji yang disejukkan sehingga kepekatan seperti agar-agar.



Cincau ialah penyejuk semula jadi yang membantu mencegah serangan panas dan demam serta mencegah ruam dan kulit kering.


4. Sengkuang cina

Sengkuang cina ini bukan sahaja boleh menyejukkan badan anda yang sedanng panas, bahkan ia juga dapat menyahkan toksin yang tersumbat dalam badan anda.



Selain itu, mereka yang menghidap cystitis dan jangkitan saluran kencing boleh diberikan sup sengkuang cina bagi mencegah daripada menjadi lebih teruk.

Jus yang diekstrak juga boleh mencegah rasa senak dan loya.


5. Air kelapa muda

Alangkah indahnya kalau ditengah-tengah cuaca panas ini kalau dapat menikmati air kelapa muda.

Sungguh menyegarkan! Air kelapa muda memang dikenali sebagai penyejuk badan semulajadi dan digunakan dalam perubatan tradisional untuk demam dan menghilangkan panas dalam.



Syaratnya, perlu minum begitu sahaja tanpa ais dan gula.

6. Biji kembang semangkuk

Kembang semangkuk juga amat sinonim dengan minuman yang menjadi kegemaran rakyat Malaysia seperti ais kacang. Sebenarnya, selain sedap untuk dimakan, kembang semangkuk juga dikatakan turut mempunyai khasiat ubatan.

Ia di katakan mampu menjadi ubat untuk penyakit asma, batuk kering, buasir, pelbagai jenis demam panas, pendarahan hidung, perut, usus atau pundi kencing, melawaskan pembuangan air besar,



Merawat masalah kulit yang terlampau terdedah kepada cahaya matahari, masalah ginjal dan masalah cacing dalam perut dan usus.

Tekak dan badan dah selesa, baca ini pula : Di Musim Panas Ini, Lakukan 8 Perkara Ini Pada Rumah Dan Bilik Anda
Previous
Next Post »
loading...